احکام : جوراب نازک
چند شب پیش بود که هوس کردم بروم مسجد، برای همین به دوستم هم زنگ زدم و با هم رفتیم.
قبل از شروع نماز مشغول حرف زدن بودیم، که خانم جوانی سر صحبت را با ما باز کرد و سر بسته به دوستم فهماند که جورابی که پوشیده خیلی نازک است و پوشیدن جوراب نازک از نظر شرعی اشکال دارد.
ما هم که منظور آن خانم را فهمیده و حسابی تعجب کرده بودیم، نگاهی به هم انداختیم و گفتیم این هم از آن گیرهاست ها!
اما راستش من که دیدم خانم جوان، با این اطمینان صحبت میکند،شک کردم که نکند حرفش درست باشد.
خلاصه اینکه تصمیم گرفتیم بعد از نماز نامه ای به روحانی مسجد بنویسیم و از ایشان بخواهیم که فردا شب پوشاندن زیر چانه و کف و روی پا و پوشیدن جوراب نازک در مقابل نامحرم را مطرح و نظر مراجع را در این باره بیان کند.
فردا شب بین دو نماز بود که روحانی شروع به توضیح مسئله کرد و گفت:
ظاهراً خانمها خواسته بودند که امشب در مورد پوشاندن زیر چانه و کف و روی پا و پوشیدن جوراب نازک در مقابل نامحرم صحبت شود.
در این مورد نظر:
همه مراجع(به جز مکارم و تبریزی): پوشاندن موارد بالا واجب است و خانمها نباید جوراب نازک بپوشند.(1)
مکارم: پوشاندن زیر چانه واجب است و بنا بر احتیاط واجب باید روی پا پوشانده شود و پوشیدن جوراب نازک جایز نیست.(2)
تبریزی: پوشاندن زیر چانه واجب است و پوشاندن کف و روی پا تا مچ بنا بر احتیاط، واجب است.
نکته: منظور از احتیاط واجب در جملات فوق این است که مکلف باید این کار را انجام دهد اما در این مسئله میتواند به نظر یکی دیگر از مراجع عمل کند یعنی در اصطلاح به نظر سایر مراجع عدول کند. و منظور از جایز نیست این است که به هر حال مکلف نمیتواند این عمل را انجام دهد، اما از نظر مرجع دلیل این حکم صراحتا به حرمت آن اشاره نکرده است ولی این ربطی به عمل مکلف ندارد و او نباید این عمل را انجام دهد.
پی نوشت :
سیستانی،sistsni.org؛ فاضل،جامع المسائل،ج1،س 1706؛ صافی،جامع الاحکام،ج2،س1696؛ خامنهای،اجوبه الاستفتائات،س438؛ دفتر: امام و بهجت و نوری و وحید.
مکارم:دفتر
تبریزی، صراه النجاه،ج5،س 1275 و استفتاءات،س1614
منبع : مستور