بررسی ادله سب در روایات شیعه

بررسی ادله سب در روایات شیعه

575772_390384417687504_939592147_n

در اینجا به هیچ وجه قصد مقاله نویسی ندارم از همین رو فقط به ذکر ادله و بیان سند آنها اکتفا میکنم:

1- قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم:

«اِذََا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَالبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا البَرَاََءَةَمِنْهُمْ وَ اَکْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَالْقَوْلَ فِیهِمْ وَالوَقِیعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ‏کَیْلاَ یَطْمَعُوا فِی الْفَسَادِ فِی الاِسْلاَمِ وَ یَحْذَرُهُمُ النََّاسُ وَ لاََیَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ یَکْتُبِ اللََّهُ لَکُمْ بِذََلِکَ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعْ‏لَکُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِی الْآخِرَةِ.»

هرگاه پس از من شبهه افکنان و بدعتگذاران را دیدید،آشکارا از آنان، دوری جویید، زیاد از آنان بدگویی کنید وبه آنان بتازید و متّهمشان کنید، تا از تبهکاری در اسلام‏منصرف شوند و مردم از آنان حذر کنند و بدعت‏هایشان رایاد نگیرند. [آنگاه‏] خداوند در ازای این کار به شما پاداش‏می‏دهد و مقامتان را در آخرت بالا می‏برد

 

——–

2- قال رسول الله صلی الله علیه و اله:

من تمام العباده الوقیعة فی اهل الریب.

یکی از جلوه های کمال عبادت دشنام و بدگویی در مورد شبهه افکنان در دین است.

کشف اللثام ج2 ص412. جواهر الکلام ج41 ص412

——–

3- در «تفسیر قمی ذیل سوره شریف احزاب» پیرامون غزوه بنی قریظه مینویسد: کعب بن اسید لشکر اسلام و رسول خدا را شتم کرد پیامبر خدا صلی الله علیه و اله نزدیک قلعه شد و خطاب به آنها فرمود:

یا اخوة القردة و الخنازیر و عبدة الطاغوت اتشتمونی؟ انا اذا انزلنا بساحة قوم فساء صباحهم

تاثیر این کلام تا به انجا بود که کعب شرمگین شده و ردایش بر زمین افتاد.

——–

4- روزی یک عرب تازه مسلمان نماز صبح را به پیامبر گرامی اقتدا کرد رسول خدا صلی الله علیه و اله سوره و النازعات را قرائت میفرمودند تا به اینجا رسید که خداوند از قول فرعون سرکش می فرماید: انا ربکم الاعلی! عرب تازه مسلمان از جسارت فرعون خشمگین شده و ظاقت نیاورد و از روی پاکی و صداقت و تعصب دینی در حال نماز گفت : کذب ابن الزانیه! بعد از نماز اصحاب شروع کردند به ملامت وی و سرزنش او در این حال جبرییل وحی آورد که خداوند سلام می رساند و می فرماید به مردم بگو او را ملامت نکنند چرا که من کلام او را چون از روی پاکی و صداقت بود تسبیح و تهلیل نوشتم.

روض الجنان و روح الجنان ج7 ص33

——–

5- امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 19 نهج البلاغه خطاب به اشعث بن قیس فرمودند:

علیک لعنة الله و لعنة اللاعنین حائک بن حائک منافق بن کافر

——–

6- امیرالمومنین علیه السلام در خطبه 135 نیز خطاب به مغبرة بن اخنس فرمود:

یابن اللعین الابتر و الشجرة التی لااصل لها و لافرع

ای فرزند لعنت شده دم بریده و درخت بی شاخ و برگ و ریشه!!

——–

7- رسول خدا صلی الله علیه واله در مورد معاویه و ابی سفیان فرمودند:

لعن الله التابع و المتبوع، رب یوم لامتی من معاویة ذی الاستاه

لعنت خدا بر پیش رونده و دنباله رو چه روزهایی در پیش است برای امت من از معاویه ماتحت گشاد.

طبقات ابن سعد ج7 ص55. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج4 ص79

——–

8- امیرالمومنین خطاب به خالد وقتی که در ترور ایشون ناکام ماند فرمودند:

الذی یقتلنی اضیق استا منک

بحار الانوار ج30 ص145

——–

9- امام صادق علیه السلام فرمودند:

ان لنا حق ابتزه منا معادن الابن

برای ما حقی است که به زور از ما گرفته شد توسط کسانی که معدنهای ابنه و لواط بودند

زهر الربیع ص247

——–

10- در روایتی است از امام حسن عسکری  علیه السلام که به مردم قم ذکر قنوتی را آموزش دادند که در فرازی از آن آمده است:

وابتز امورنا معادن الابن

بحارالانوار ج82 ص230

——–

11- امام صادق علیه السلام فرمودند:

نحن معاشر بنی هاشم نامر کبارنا و صغارنا بسبهما و البراءه منهما

ما گروه بنی هاشم بزرگ و کوچک خود را به سب و دشنام دادن و بیزاری جستن از ان دو (عمر و ابابکر) امر می کنیم.

بحار الانوار ج 44 ص 304

——–

12- در زیارت ناحیه مقدسه که از زبان مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه شریف جاری شده آمده است

السلام علی قتبل الادعیا

سلام بر کشته شده به دست زنازادگان.

——–

13- عبدالرحمن بن عوف می گوید:وقتی مروان را نزد پیامبر صلی الله علیه و اله اوردند حضرت فرمودند:

هو الوزغ ابن الوزغ المعلون بن المعلون

او چلپاسه (سوسمار کوچک) پسر چلپاسه و ملعون پسر ملعون است

شفا ء الصدور فی شرح زیارت عاشورا ج1 ص 324

——–

14-امام حسین علیه السلام درباره ابن زیاد «لعنت الله علیه » فرمودند:

الا و ان الدعی بن الدعی قد رکزنی بین اثنتین بین السله و الذله

ای مردم اگاه باشید این زنازاده  مرا بین دو کار مخیر گذاشته است.

مستدرک السفینه البحار ج 3 ص 451

 

البته این موارد فقط به عنوان نمونه ذکر شد وگرنه از این دست موارد بسیار است و نتیجه ای که این روایات ما را به آن میرساند این است که سب و شتم!! دشمنان خدا!! ولو شامل الفاظ قذف نیز بشود جایز بوده و حتی امری پسندیده خواهد بود. ان شاء الله در آینده نزدیک به بررسی همین مطلب از منابع عمریه میپردازیم که حتی خود آنها هم اقرار دارند که سب و شتم دشمنان خدا جایز است و توسط پیامبر و صحابه انجام شده است.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شيعه پاسخ می دهد
1
شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است

شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است شيعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب به خصوص خلفاي راشدين ابوبكر و عمر و عثمان -رضي الله عنهم- را عبادت مي ‌دانند و با اين كار به خدا تقرب …

شيعه پاسخ می دهد
آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم

آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم قبل از ورود به بحث توجه شما را به روایتی زیبا جلب می نماییم: اصبغ بن نباته از امیرالمومنین علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: قرآن در چهار بخش نازل شده است, یک چهارم در رابطه با ماست, یک …

شيعه پاسخ می دهد
تأملی بر چند شبهه پیرامون پیامبر اعظم (ص)

تأملی بر چند شبهه پیرامون پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) شبهه اول ( محمد امین ) شبهه دوم ( افسانه غرانیق ؛ تاکتیکی برای حفظ جان مهاجرین به حبشه ) شبهه سوم  ( جان سپردن پیامبر در دامان عایشه )   چکیده این نوشتار تلاشی است برای پاسخ‌گویی …