آيه وراثت چگونه بر ظهور امام زمان (عج) دلالت دارد؟
خداوند متعال مى فرمايد: (وَلَقَدْ کَتَبْنا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ انَّ الارْضَ يَرِثُها عِبادِى الصّالِحُونَ)؛(45) (ما در زبور بعد از ذکر نوشتيم که بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد).
مقصود از (زبور) در ايه، زبور داوود ومراد از (ذکر) تورات است. در زبور مى خوانيم: (زيرا که شريران منقطع مى شوند ولى متوکلان به خداوند وارث زمين خواهند شد، وحال اندک است که شرير نيست مى شود، هر چند مکانش را استفسار نمايى ناپديد خواهد شد، امّا متواضعان وارث زمين شده واز کثرت سلامتى متلذّذ خواهند شد).(46)
ودر ايه 29 از مزمور داوود آمده است: (صالحان، وارث زمين خواهند شد ودر ان تا ابد سکونت خواهند داشت).
مقصود از کلمه (الارض) در ايه فوق، مطلق زمين دنيا واخرت (بهشت) است؛ زيرا تخصيص ان به زمين دنيا بدون وجه است.(1)
ومقصود از (عبادى الصالحون) معناى عامى است که شامل هر زمان ومکان وهر قومى خواهد شد، ومصداق اکمل واتم ان – مطابق روايات – زمانى است که حضرت مهدى عليه السلام ظهور کرده وزمين را پر از عدل وداد خواهد کرد. در ان زمان است که تمام کره زمين در اختيار بندگان صالح خداوند قرار خواهد گرفت.
ابن کثير مى گويد: (خداوند در ايه شريفه بشارت مى دهد بر بندگان صالح خود که در دنيا واخرت انان را سعادتمند کرده وانان را وارث زمين وبهشت گرداند).(2)
الوسى مى گويد: (اگر بگوييم که اين ايه مربوط به عصر مهدى ونزول عيسى است، به اقوال ديگر احتياجى نيست).(3)
ولذا در ذيل ايه رواياتى نقل شده که دلالت بر انطباق ايه بر عصر ظهور حضرت مهدى عليه السلام دارد.
ثوبان از رسول خدا صلى الله عليه واله نقل کرده که فرمود: (خداوند براى من زمين را جمع نمود. پس من مشرق ها ومغرب هاى ان را مشاهده کردم وامت من زود است که به ان خواهند رسيد).(4)
امام باقر عليه السلام فرمود: (مقصود از (عبادى الصالحون) اصحاب مهدى عليه السلام در اخر الزمان است).(5)
پی نوشت :
(45) سوره انبياء، ايه 105.
(46) مزمور، 11-9/37.
(1) الميزان، ج 14، ص 493.
(2) تفسير ابن کثير، ج 2، ص 524.
(3) روح المعانى، ج 17، ص 95.
(4) همان.
(5) مجمع البيان، ج 7، ص 66.
موعود شناسى وپاسخ به شبهات