ابن عربی، سنی متعصب / قسمت سوم
جبر و کسب
4. ابن عربی میگوید: در عالم وجود، بندگی و عصیان، سود و زیان و از این قبیل نیست مگر آنکه خداوند تبارک و تعالی آن را اراده کرده باشد و چگونه میشود آنها را اراده نکرده باشد در حالی که خودش آنها را به وجود آورده است…
ابن عربی سخن را تا جایی پیش میبرد که میگوید:
کفر و ایمان، طاعت و عصیان همگی به مشیت و حکمت و اراده خداوند است.1
6. همچنین میگوید: بنده هیچ نقشی در تصرف ندارد و فقط در تصرف خداوند است به حسب آنچه او اراده میکند. از انسان در ترک یا عدم ترک چیزی، کاری بر نمیآید. بلکه مجبور است که مختار باشد، اگر مؤمن باشد.2
7. او میگوید: خداوند بعضی بندگان را از گناهانی که ارتکابش برای ایشان مقدر و محتوم گردیده است آگاه میکند، پس آنها به خاطر شرمیکه از خدا دارند زودتر مرتکب آن معصیتها میشوند تا بتوانند زودتر توبه کنند(!) تا اینکه باری بر دوششان سنگینی نکند و از ظلمت معاصی نجات یابند و با توبه، گناهان را تبدیل به ثواب کنند، به همان اندازه ای که توبه کرده اند.
پینوشتها:
1. مجموعه رسائل ابن عربی (مجموعه اول)، ص 302-301
2. فتوحات مکیّه ج 5 ص272
بدون دیدگاه