جواب آیت الله مکارم به ادعای آقای محسن غرویان
استفتا و جواب در مورد ادعای آقای محسن غرویان که در مجله سمات، شماره اول، صفحه ۹۰( که مجلهای مفید در راستای تبیین معارف الهی میباشد) آمده
است:
استفتا :
بسم الله الرحمن الرحیم. حضور محترم حضرت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته
برخی ادعا میکنند:
حضرت آیت الله مکارم حکم کفر را برای قائلین به وحدت وجود در رسالهشان آورده بودند، وقتی آقای حسنزاده شنیدند و برای ایشان توضیح دادند که وحدت وجود این است، آقای مکارم دستور دادند و آن مسأله را از رساله خود برداشتند، پس الان هم فقهایی هستند که بعد از تبیین و توجیه مسأله، دیگر فتوای به کفر نمیدهند>. نظر شریف در مورد نسبت فوق چیست؟
جواب:
بسمه تعالی. این مطلب صحیح نیست و آنچه ما در مورد حکم وحدت وجود گفتهایم نظر غالب فقهای شیعه است. نظر ما به شرح زیر است:
وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل، و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد: “خداوند عین موجودات این جهان است، و خالق و مخلوق، و عابد و معبودی وجود ندارد، همانطور که بهشت و دوزخ نیز عین وجود اوست” و لازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است. هر گاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است، و غالب فقهای معاصر ـ اعم از احیا و اموات ـ این موضوع را پذیرفته، و در حواشی عروه به آن اشاره کردهاند. همیشه موفق باشید ۲۶/۳/۸۹
توضیحات:
مراد ما از وحدت وجود، عینیت وجود زمین و وجودآسمان با وجود حق متعال است!
(شرح نهایةالحکمة، داوود صمدی آملی، صفحه ١١۵)
غیرتش غیر در جهان نگذاش ت لا ج رم ع ین جم له اشیا شد.
هشت رساله عربی، لقاء ا لله، ١٣۶۵ شمسی، حسن زاد ه،.( حسن، از شبستری، ٣۵ ٣۶)
سبحان من أظهر الأشیاء وهو عینها:
منزه آنکه اشیا را ظاهر کرد، و خود عین آن ها است.
(“فتوحات چهار جلدی، ” ابن عربی ٢)۴۵٩/
بسم الله
مراد ما از وحدت وجود، عینیت وجود زمین و وجودآسمان با وجود حق متعال است!
اقای عزیز
کمی انصاف
کمی درایت
این جمله استاد صمدی رو برید تو اثارش بگردید ببینید منظور چیه.. منظور از وجود و عینیت اینجا ذات نیست. اینجا واجب الوجود رو با ممکن عین هم نگرفته
کاش همون نهایه رو درست میخوندی
چقد استاد بالا منابر داد میزنه اقا خدا عین عالم نیست. عین مخلوق نیست و این حرف کفره
باور نداری
برو تو شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی
بخض وحدت وجود. ببین این حرف منو ننوشته