((داوري پيرامون سند حديث غدير))
گروهي از مردان بزرگ علم به تواتر حديث اقرار كرده و منكر ان را سرزنش كرده اندو قبلا ما به 110 نفر از اصحاب كه حديث را نقل كرده اند اشاره كرديم و هرگز از پيامبر حديثي نخواهيد يافت كه به اين حد از تواتر ويقين و ثبوت رسيده باشد.
شمس الدين جوري در خصوص اثبات تواتر اين حديث رساله اي نوشته و منكر ان را جاهل خوانده است ولي در لابلاي تعصبات و از پس كينه ها انسانهاي پستي وجود دارند كه جدايي از مولا علي عليه السلام انها را واداشته كه به هر وسيله اي شده با هياهو و جو سازي اين چشمه زلال را تيره كنند. در اينجا كسي هست كه يك بار ميگويد علماي ما ان را نقل نكرده اند و بارديگر ميگويند از روات ثقه نقل نشده پس صحيح نيست و او كسي نيست به جز ابن حزم اندلسي كه در اينده به شخصيت او مي پردازيم.و باز شخص ديگري ميگويد كه اين حديث را فقط احمد در مسند خود اورده و در مسند او روايات صحيح و ضعيف هر دو وجود دارد و اين در حالي است كه خيلي از علماء اهل سنت از جمله سيوطي در كتاب جمع الجوامع مي گويد: تمام روايات مسند احمد قبول است .و باز شخص ديگري گفته كه حديث در صحاح نقل نشده غاقل از اينكه ترمذي و ابن ماجه ان را در صحيح هاي خود نقل كرده اند.
و اينكه بعضي گفته اند بخاري و مسلم حديث را نقل نكرده اند پس حديث اشكال دارد مي گوئيم كه خود بخاري و مسلم اذعان كرده اند كه ما تمام احاديث را يا به خاطر طولاني شدن و يا به خاطر نبودن اجماع بر ان نياورده ايم.از اين رو نقل نكردن بخاري و مسلم حديث غدير را اگر عيب بر ان دو كتاب نگيريم حداقل خدشه اي بر حديث وارد نمي كنند.
بر انسان اگاه و با بصيرت پوده نيست كه اولين كسي كه بر خلاف اجماع اين حديث را رد كرده ابن حزم اندلسي است و بعد از او ابن تيميه از او تقليد كرده و بعد از او عده اي مانند تفتازاني و قوشجي و سيد جرجاني كه دوري از حق در نظرشان زيبا جلوه كرده از او تقليد كرده و افتراء و دروغ افزودند و قاطعانه گفتند ابن داوود و ابوحاتم سجستاني بر حديث خدشه وارد كرده اند و به دنبال انان ابن حجر پا به عرصه گذاشته و به دنبال او هروي امده و به خصومت با حديث پرداختند.
حال ايا نبايد از اينان پرسيد كه ايا انكار تواتر حديث در چهار چوب حقيقت قرار دارد ؟ اين در حالي است كه ابن حجر حديثي را به خاطر نقل 8 نفر از اصحاب متواتر مي داند و گاها به خاطر نقل 4 نفر هم حديثي را متواتر مي خوانند، حال اين حديث شريف با نقل 110 نفر حديث و خبري واحد است و متواتر نيست؟؟؟!!!!
بدون دیدگاه