Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-useronline domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
القاب امام زمان (عج) / دلیل ارادته - حدیث کده : اثبات حقانیت مکتب اهل البیت علیه السلام

القاب امام زمان (عج) / دلیل ارادته

القاب امام زمان (عج) / دلیل ارادته

dalileeradateh

در زیارت آل یس می خوانیم:
« السلام علیک یا حجّة اللهِ و دلیلَ ارادَته …» (1)
(سلام بر تو ای حجت خدا و ای راهنما به اراده ی حق)

یکی از القاب حضرت صاحب الامر ( عجل الله تعالی فرجه) که معنی بسیار پیچیده ای دارد، «دلیل ارادة الله » است. توضیح این نام به گفته ی نویسنده ی خوش ذوق و با ذکاوت تفسیر زیارت آل یس، آقای سید مجتبی بحرینی، آنقدر سخت است که کُمیت همه ی مفسرین در آن می لنگد.

سوال این است که ارادة الله چیست؟ دلیل اراده ی او کیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید رابطه ی بین اراده ی انسان های نیک ( اولیاء و بندگان خدا) و اراده ی خداوند را دانست. سه مرحله در این رابطه قابل ذکر است:

مرحله ی اول
اولین مرحله این است که انسان همان چیزی را اراده کند که خداوند می خواهد. به قول بابا طاهر:

یکی درد و یکی درمون پسندد/ یکی وصل و یکی هجرون پسندد/ من از درمون و درد و وصل و هجرون/ پسندم آنچه را جانون پسندد (2)

جابر بن عبدالله انصاری از یاران خاص پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) که تا زمان امام باقر ( علیه السلام) زنده بود، در آخر عمر ملاقاتی با امام باقر ( علیه السلام) داشت. حضرت حال او را پرسید و او گفت:

«در حالی هستم که پیری و مرض و مرگ نزد من از جوانی و سلامتی و حیات محبوب تر است.» امام ( علیه السلام) فرمودند: « اما من اگر خدا، جوانی یا پیری، مرض یا عافیت، مرگ یا حیات را برایم قرار دهد و بخواهد، من هم همان را می خواهم و می پسندم» (3)

مرحله ی دوم
پیوند و یکی شدن اراده ی بنده با خداوند مرحله ی دوم است. یعنی اگر از بنده بپرسند چه می خواهی؟ پاسخ می دهد من اراده ندارم و هیچ نمی خواهم.

در این مرحله بنده از اراده ای که دارد می گذرد و اراده ی خود را مسلوب می کند و در برابر خدا هیچ اراده ای اختیار نمی کند.

این مرحله به گفته ی آقای بحرینی به شیرینی عسل است و آرامشی برای دارنده اش دارد که در طوفان حوادث با او همراه خواهد بود.

مرحله ی سوم
این مرحله که بالاترین مرحله ی اراده است، دلیل و راهنمای اراده ی خداوند بودن است. یعنی بنده به گونه ای باشد که اراده ی او راهنما به سوی اراده ی خدا باشد. مرحله ی اول اراده تبعیت از اراده ی خدا بود، در مرحله ی دوم، تنها اراده ی خداوند دخیل بود و مرحله ی سوم عکس مرحله ی اول است؛ یعنی اگر بخواهیم بفهمیم که خداوند عظیم الشان چه اراده ای دارد باید به اراده ی این بنده رجوع کنیم.

این مقام عالی، و غیر قابل تصور از آن حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم) و آل طیبین او می باشد. این مقام به قدری والاست که زبان از توضیح آن بازمی ماند.

امام هادی ( علیه السلام) فرمود:
«به راستی خداوند دل های ائمه ( علیهم السلام) را محل ورود اراده ی خود قرار داد؛ هرگاه خداوند چیزی بخواهد آنان می خواهند، در قرآن آمده است: و نخواهید شما مگر آن که خدا بخواهد…» (4)

به راستی مقام امام حاضر و ناظر ما چه عظیم است و غفلت ما از آن امام و از آن مرتبه عظیم تر. به راستی ما در کجای عالم قرار گرفته ایم و آنها در کدامین آسمان در حرکتند؟ آیا هرگز از خود پرسیده ایم با این همه عزت و عظمت او، آیا لایق توجهات و عنایات آن بزرگوار غایب از نظر هستیم؟  و الله اکبر…

پی نوشت:

1.قمی، عباس، مفاتیح الجنان، زیارت آل یس
2.رباعیات باباطاهر عریان
3.مسکِّن الفواد، ص 87
4.بحار الانوار، ج25، ص 372

منبع:
بحرینی، سید مجتبی، سلام بر پرچم برافراشته، صص 69- 74. با تصرف و تلخیص

پ.میعاد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه

القاب امام زمان (عج) / ناحیه مقدسه  « ناحیه ی مقدسه» آخرین صفتی است که در القاب امام زمان (عج) به آن می پردازیم. امیدواریم این مجموعه برای شما و ما مفید واقع شده باشد. در زمان غیبت صغری بدلیل خفقان شدید جامعه، هرگونه ارتباطی با امام زمان (علیه السلام) …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / طاووس بهشتیان

القاب امام زمان (عج) /  طاووس بهشتیان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به علت زیبایی خاص و جلوه ی تابنده ای که دارند، به لقب «طاووس اهل الجنه» معروف شده اند. بد نیست در این مقالات که از القاب آن حضرت و علت نامیده شدن حضرت به آن لقب …

القاب امام زمان (ع)
القاب امام زمان (عج) / حقّ

القاب امام زمان (عج) / حقّ در زیارت حضرت صاحب الامر ( علیه السلام) می خوانیم: «اشهدُ انَّکَ الحَقُّ الثابتُ الذی لا عیب فیهِ» (گواهی می دهم که تو ان حق ثابت ابدی هستی که از هر عیب و نقصی پاک و منزه می باشی) حق به معنای راستی و …