امام عصر و مدت زمان فتح دنیا
برخورد عادلانه مهدی (عج) با غیرمسلمانان
مدت جنگ و نبرد امام عجل الله تعالی فرجه الشریف برای فتح دنیا نیز مؤید دیگری است بر اینکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با غیر مسلمانان به عدالت رفتار میکند.
عدالت مهدوی و ادیان دیگر
درباره برخورد سپاه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با انسانهای عصر ظهور، اندیشهای خرافی وجود دارد که بیانگر برخوردهای تند و خشونت بار است. این تصور به دور از واقعیت و تاریک از عصر پرفروغ ظهور، گاه انسانهای نادان را به مرز بی رغبتی و حتی تنفر از درک آن روزگار پرشکوه میکشاند. در این دیدگاه، فرو رفتن در منجلاب فساد و تباهی و دوری از فضیلتها و آرمانهای اخلاقی، غیر مسلمانان را سزاوار برخوردی سهمگین و انتقامی سخت کرده است و سپاه مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف از سوی خداوند متعال مأمور گرفتن این انتقام است!
وقتی نیم نگاهی به میراث فرهنگی پیشوایان دینی علیهم السلام میاندازیم، با سخنی جز آنچه بیان شد، مواجه میشویم که واقعیت را به گونهای دیگر ترسیم کرده است. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نه تنها مهدی مسلمانان که مهدی همه امتهاست.1 مظهر رحمت واسعه الهی است.2 بهار مردمان است3 که همچون بهار، خرمی و طراوتش را به همگان هدیه میکند.
از جمله ابعاد مختلف برخوردهای عادلانه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، عدالت در دعوت (تبیین، دادن فرصت فکر و تصمیمگیری و…)، عدالت قضایی، عدالت اقتصادی و… است که گاه از مرز عدالت خارج و به حوزه احسان وارد میشود. آنچه به عنوان یکی از سؤالات مهم در باب مهدویت مطرح میباشد، این است که آیا آن حضرت در آغاز حرکت جهانی خویش با اهل کتاب برخوردی عادلانه، مسالمتآمیز و همراه با رأفت و رحمت خواهد داشت و یا اینکه بسیاری از آنان را از دم شمشیر خواهد گذراند؟ قراین کدام دیدگاه را تأیید میکنند و از روایات مربوط کدام نظریه را میتوان تأیید کرد؟
برای پاسخگویی به این سؤالات چند مؤید را در نظر میگیریم:
نرمش دولتها در برابر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
بر اساس روایات و موازین فقهی و اسلامی، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قبل از لشکرکشی و آغاز جهاد، اهل کتاب را به اسلام میخواند و اهداف خود از جهاد را به آنان اعلام میکند. آن اهداف عبارتند از گسترش توحید، معنویت، عدالت… . رساندن این پیام به گوش جهانیان، با توجه به فن آوری موجود در امر اطلاع رسانی و ارتباطات امری ساده است. با رسیدن پیام حضرت به گوش جهانیان، این پیام آسمانی در دل انسانهای خسته و مأیوس نور امیدی میتاباند و انسانهای تشنه معنویت و عدالت و خسته از پوچی و ظلم و فساد را به جنبش و تحرک وامیدارد و در درون کشورهای مسیحی و یهودی، گروهها و جماعتهای زیادی خود به خود و به صورت خودجوش شکل میگیرد و خود را برای کمک به امام که در حال حرکت به سوی آنهاست، آماده میکنند. در سخنی از امام صادق علیهالسلام آمده است: < چون قائم قیام کند، کسی که گمان میرفت اهل این امر باشد، از آن خارج میشود و در مقابل، افرادی که مانند خورشید و ماه پرستان هستند، به آن میپیوندند>.4
یاری شدن امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به وسیله رعب
روایات فراوانی بر این امر تصریح دارند که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با ایجاد رعب از سوی خداوند، یاری میشود. در سخنی از امام باقر علیهالسلام آمده است: <رعب به فاصله یک ماه پیشاپیش او، پشت سر او و از راست و چپ او حرکت میکند>.5 حضرت در سخن دیگری فرموده است: <رعب به فاصله یک ماه پیشاپیش او و به فاصله یک ماه پشت سر او حرکت میکند. خداوند او را با پنج هزار فرشته نشانه دار کمک میکند>.6
این رعب و هراس روحیه مخالفان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را تضعیف میکند و مقاومت آنها را به حداقل ممکن میرساند؛ در نتیجه، درگیری و تلفات به حداقل خواهد رسید.
رفتار مسالمتآمیز امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با اهل کتاب
روایات فراوانی بیانگر رفتار مسالمت آمیز امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با غیر مسلمانان است. در حدیثی از امام علی علیهالسلام آمده است: <سپس او و همراهانش حرکت میکنند. در کشور روم به دژی بر نمیخورند؛ مگر این که با گفتن ذکر لااله اله الله دیوارهایش فرو میریزد. سپس در قسطنطنیه (استامبول) فرود میآیند و با گفتن چند تکبیر رودخانهاش میخشکد و حصارهایش فرو میریزد. آنها سپس به سمت رومیه حرکت میکنند و با گفتن سه تکبیر، آنجا چون شنزاری بر بلندی میشود>.7 امام باقر علیهالسلام نیز فرموده است: < … و مهدی سپاهی را به سوی قسطنطنیه گسیل میدارد. چون به رودخانه رسیدند، بر پایشان چیزی نوشته و بر آب راه میروند. چون رومیان این صحنه را مشاهده کردند، میگویند اصحاب او بر آب راه میروند؛ پس خود او ـ امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ چگونه خواهد بود؟ در این هنگام، درهای شهر را بر آنان میگشایند و سپاه امام وارد شهر شده و هر چه اراده کند، انجام میدهد>.8
مدت زمان فتح دنیا
مدت جنگ و نبرد امام عجل الله تعالی فرجه الشریف برای فتح دنیا نیز مؤید دیگری است بر اینکه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با غیر مسلمانان به عدالت رفتار میکند.
در حدیثی از امام باقر علیهالسلام میخوانیم: < … شمشیر را برهنه کرده، هشت ماه بر دوش میگذارد و بسیار میکشد … >.9 در مدت حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، بر اساس روایات یاد شده هشت ماه آن که قاعدتاً هشت ماه آغازین ظهور است، مدت زمانی است که امام با مخالفان خود به جنگ و نبرد خواهد پرداخت؛ بنابراین درگیریهای امام عجل الله تعالی فرجه الشریف با غیر مسلمانان بسیار اندک خواهد بود و آنان در برابر امام مقاومت چندانی نخواهند کرد و امام با کمترین درگیری، سرزمینهای آنان را فتح خواهد نمود.
این احتمال نیز وجود دارد که هشت ماه یاد شده، مدت زمان فتح و تسلط بر دنیا نباشد؛ بلکه مدت زمانی باشد که امام دنیا را از شر دشمنان و منحرفان پاک میکند؛ یعنی امام عجل الله تعالی فرجه الشریف نخست کل دنیا را فتح خواهند کرد. طبیعتاً پس از فتح دنیا، انسانهای معاند و منحرفی نیز هستند که به دنبال ضربه زدن به نظام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و مخالفت با اهداف و آرمانهای حضرت باشند و امام چارهای جز درگیری با این گروه نخواهد داشت.
جنگها و مرگ فراگیر
بر اساس تعداد چشمگیری از روایات، پیش از ظهور، قتل و مرگ به شکلی بسیار گسترده بر بشریت سایه میافکند و درصد بسیار بالایی از انسانها بر اثر جنگها و حوادث طبیعی از میان میروند. بیتردید وجود این دو عامل به ویژه عامل اول ـ جنگ و درگیری ـ توان نظامی و دفاعی بشریت را به شدت کاهش میدهد و کشورها را از نظر نظامی آسیب پذیر میشوند. بشریتی که امروزه به مرگبارترین سلاحهای کشتار جمعی مجهز است و برخی از نیروی اتمی در اختیارش برای متلاشی کردن کل کره زمین کفایت میکند، اگر جنگی فراگیر اتفاق بیفتد، قطعاً از توان نظامی خود تا حد ممکن استفاده میکند. طبیعی است که در صورت وقوع چنین جنگی، نیروهای متخاصم و نیز توان نظامی و دفاعی آنها به شکل وسیعی از میان برود. در چنین شرایطی مقاومت در برابر سپاه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به کمترین حد خود میرسد و سپاه امام با کمترین جنگ و درگیری دنیا را فتح میکند. در حدیثی از امام علی علیهالسلام آمده است: < مهدی ظهور نمیکند، مگر هنگامی که یک سوم مردم کشته شوند و یک سوم بمیرند و یک سوم باقی بمانند>.10 در حدیثی از امام صادق علیهالسلام نیز چنین آمده است: < پیش از ظهور قائم دو مرگ وجود خواهد داشت: مرگ سرخ و مرگ سفید تا از هر هفت نفر پنج نفر بمیرند. مرگ سرخ مرگ با شمشیر است و مرگ سفید مرگ با طاعون>.11
از مؤیدهای بیان شده و با توجه به احادیث بسیاری که در این زمینه وجود دارد، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با غیر مسلمانان نیز به عدالت رفتار خواهد کرد و با آنها رفتاری مسالمت آمیز خواهد داشت.
زهرا رضائیان
بخش مهدویت تبیان
پی نوشت:
1.بحارالانوار، ج 27، ص 90.
2.مفاتیحالجنان، زیارت آل یس.
3.همان.
4.غیبت نعمانی، ص 450.
5.همان، ص 337.
6.کورانی، علی، معجم احادیث الامام المهدی، ج 5، ص 251.
7.همان، ج3، ص 124.
8.همان، ص 317.
9.همان، ص 240.
10.همان، ص 21.
11همان، ص 440.
بدون دیدگاه