بررسی برخی مبانی استادحسن زاده از کتب ایشان + صوت آشنایی بامبانی فلاسفه
- بهدست: Admin
- دستهبندی: نقد مکاتب بشری
- برچسبها: آشنایی, استاد, ایشان, برخی, برخی از مبانی استاد حسن زاده آملی از کتب ایشان ازذات خداوندیک ذره کم نمی شود به موازین قویم معارف معارج عرفانیّه، و مدارج حکمت متعالیه، حق تعالی انیّت محضه است چه این که حد حکایت از نفاد و تناهی می کن, بررسی, جوابیه, حسن زاده, ردفلسفه وعرفان, رساله انه الحق, شرح فصوص, صوت, فلاسفه, کتب, مبانی, ممدالهمم, میلانی, وحدت از دیدگاه عارف وحکیم
بررسی برخی مبانی استادحسن زاده از کتب ایشان + صوت آشنایی بامبانی فلاسفه
برخی از مبانی استاد حسن زاده آملی از کتب ایشان
ازذات خداوندیک ذره کم نمی شود
به موازین قویم معارف معارج عرفانیّه، و مدارج حکمت متعالیه، حق تعالی انیّت محضه است چه این که حد حکایت از نفاد و تناهی می کند و غیر متناهی که صمد حق است به حیث که لا یخلو منه شیء و لا یشذّ منه مثقال عُشر عُشر اعشار ذره تطرق ماهیت، در او محال است.[۱]
یکی بودن خالق ومخلوق وصوفیه راکنار پیامبران قراردادن
إن الحق المنزه هو الخلق المشبه. [۲]
فإنّه على صورته خلقه، بل هو عین هویته وحقیقته ولهذا ما عثر أحد من الحکماء والعلماء على معرفة النفس وحقیقتها إلّا الإلهیون من الرسل والصوفیة[۳]
اصلا ما ممکن الوجودی نداریم وخالق ومخلوق یکی است
چون به دقت بنگری آنچه در دار وجود است وجوب است و بحث در امکان برای سرگرمی است![۴]
تعیّن بر دو وجه متصور است یا بر سبیل تقابل، و یا بر سبیل احاطه که از آن تعبیر به احاطه شمولی نیز میکنند، و امر امتیاز از این دو وجه بدر نیست… تعیّن واجب تعالی از قبیل قسم دوم است زیرا که در مقابل او چیزی نیست، و او در مقابل چیزی نیست تا تمیّز تقابلی داشته باشد… خلاصه مطلب این که… تعیّن و تمیّز متمیّز محیط و شامل به مادونش، چون تمیّز کل از آن حیث است که کل است… و نسبت حقیقة الحقایق با ماسوای مفروض چنین است.[۵]
تمثیلی که به عنوان تقریب در تشکیک اهل تحقیق توان گفت آب دریا و شکنهای اوست که شکنها [امواج] مظاهر آبند و جز آب نیستند و تفاوت در عظم و صغر امواج است.[۶]
شیطان مظهر اسم یا مضل است
هر یک از ممکنات، مظهر یک اسم از اسمای حقند، هر چند گفتن و شنیدن این سخن دشوار است ولی حقیقت این است که شیطان هم مظهر اسم “یا مضلّ” است![۷]
هرچه دیده می شودخداست ومخلوقات همه وهم است(نفی خلقت)
آن چه دیده میشود همان حق است؛ و خلق، وهم و خیال میباشد.[۸]
همچنین ایشان درممدّ الهمم،۲۳۷ می گویند:
خلاصه غرض این که نسبت خلق به حق از نسبت ظِل به شخص لطیفتر و عالىتر و دقیقتر است زیرا که ظِل چیزى است و شخص چیز دیگر، اما موج که خلق است عین همان حقیقت دریاست. زیرا حقیقت دریا آب است.
مقصود اثبات این نکته است که عالَم همه خیال است. پس ما سوى الله ظِل اللّه اند.»
هرکسی می تواندنبی بشود ولی شریعت ندارد
در “نبوت عامه” انباء و اخبار معارف الهیه است، یعنی ولی در مقام فنای فی اللّه بر حقائق و معارف الهیه اطلاع مییابد، و چون از آن گلشن راز باز آمد، از آن حقائق انباء یعنی اخبار میکند و اطلاع میدهد. چون این معنی برای اولیاء است و اختصاص به نبی و رسول تشریعی ندارد، در لسان اهل ولایت به “نبوت عامه” و دیگر اسمای یاد شده تعبیر میگردد.[۹]
تمام افعال در عالم را خداانجام میدهد!
آقای حسن زاده آملی در جواب سائل می گوید:
«جهان هستی نیز مستقل از ذات حق نیست، و اصولا اثنینیّت و دوگانگی در این جا بیجاست، هر فعلی در عالَم صورت می گیرد فاعلش اوست».۱۰
رسیدن انسان به ولایت اللهی وخلیة اللهی تام(امام معصوم)
شأن همه موجودات این است که معلوم نفس انسانی گردند… و آمادگی برای انتقالات بیشتر و قوی تر و شدیدتر و سیر علمی بهتر پیدا می کند تا کم کم مفاتیح حقایق را به دست می آورد… پس چنین کسی خزانه علوم الهی و مظهر تام و کامل علم آدم الاسماء کلها می گردد و به مقام شامخ ولایت تکوینیه و خلیفة اللهی می رسد… این سخنان برای کسانی که از حضیض طبع و حس بدر نرفتند، و از مرتبه وهم و مقام خیال قدم فراتر ننهاده اند، افسانه می نماید.»۱۱
عقل اول چیزی جز ذات خدانیست!
در تعلیقات کشف المراد نیز وجود عقلی که در پندار فیلسوفان صادرشده و پدیدآمده از ذات احدیّت است، چیزی غیر از وجود خداوند دانسته نشده و در این باره آمده است:
وما قالوه من أنّ العقل یعقل ذاته… فلیس عقلا مبائناً وموجوداً متمایزاً عن فاعله سبحانه.۱۲
رساله انه الحق می نویسد:
(اعلم ان التنزیه عند اهل الحقائق فی الجناب الالهی عین التحدید و التقیید والمنزّه اما جاهل واما صاحب سوء ادب)
البته از اینگونه جملات ومبانی در کتب ایشان واهل عرفان وفلسفه فراوان یافت می شودکه هدف بیان مختصری از این مبانی بودودراین مجال نمی گنجد
دریافت فایل صوتی مبانی فلاسفه وعرفابه حجم کم ۲٫۷۰کیلوبایت
اگر دانلودمنیجرنداریدگزینه save link ase رابزنید
[۱] . انه الحق” حسن زاده، حسن ۴۶ سال ۱۳۷۳٫
[۲] – فصوص الحکم، ۳۰، ۷۸؛ وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، حسن زاده، ۱۳۶۲ش، ۷۶، به نقل از ابنعربی؛ اسفار،۲/۸۸٫
[۳] – فصوص الحکم، ۱۲۵؛ با شرح و ترجمه ممد الهمم، حسن زاده آملی، ۳۱۱٫
[۴] . حسن زاده آملی، حسن، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ۱۰۷٫
[۵] . وحدت از دیدگاه عارف و حکیم”، حسن زاده، حسن.
[۶] . حسن زاده، حسن رساله “انه الحق”، ۵۰ سال ۱۳۷۳٫
[۷] . انه الحق”، حسن زاده، حسن ۶۸، به نقل از رساله شعرانی.
[۸] . الحق هو المشهود، والخلق موهوم. شرح فصوص الحکم، ۷۱۵٫
[۹] . نور علی نور …” حسن زاده، حسن ۹۶، ۱۳۷۶ ش.
۱۰-محسن غرویان؛ در محضر استاد، ۸
۱۱-حسن حسن زاده آملی؛ رساله انه الحق، ۱۰۱-۱۰۲
۱۲-حسن حسن زاده آملى؛ تعلیقات کشف المراد، ۵۰۷
۱۳-رساله انه الحق؛ حسن حسن زاده آملی، ۴۲، به نقل از فصوص الحکم ابن عربی، ۶۸
مگر آن زمان که بچه بودید مادرتان به شما نمی گفت: به کبریت دست نزن جیزه! اکنون هم برای شناخت فلسفه، کودک هستید وبررسی آن برای شما خطرناک و زود است.پس جیزه! ثانیاً شما چه کسی از بزرگان را قبول دارید؟ با این مطالب شما، امام خمینی هم کافر است. آیا حاضرید لوازم ادعاهایتان را بپذیرید و پایش بایستید؟ یک دور تفسیر سوره حمد امام را بخوانید. یک دور جلد 30 مجموعه تبیان( معاد از دیدگاه امام) را بخوانید. یک مقدار خاطرات نقل شده از اطرافیان امام در باره ارتباط امام خمینی با حضرت مهدی (ع) را بخوانید. شاید آتشتان کمی فروکش کند