به احترام غدیر
بازشناسي غدير در 22پرسش و پاسخ
هر سال، هنگامي كه تنها يك هفته از عيد قربان ميگذرد، خود را در حال و هواي عيد غير ميبينيم.
هجدم ماه ذيالحجه وقتي خورشيد صبح از افق خاور ميدمد، ميتواند تجريه شادترين روز سال را براي ما به همراه داشته باشد.
حيف است اگر ندانيم پيامبر ما دربارهي ارزش اين روز با ما چه سخنها داشته است. حيف است اگر ندانيم روز غدير، بزرگترين عيد خدايي است. آن سال كه پيامبر در كنار بركهي خم، مسلمانان را جمع كرد و با آنها از امامت علي و فرزندانش گفت، غدير با نوروز، با آغاز بهار پيوند خورده بود.
از همان سال نوروز، بوي غدير ميدهد و غدير بوي بهار.
پيامبر ميان جماعت، با ما غايبان چه سخنها داشت، چه رازگشاييها كرد! كليد آخرين دروازده قلعه سعادت را به دستمان داد. از كامل شدن دين و تمام شدن نعمت به وسيله ولايت علي و فرزندان معصومش گفت و بخت ما را با سرسپاري به آستان امامان گره زد.
غدير را جشن جاويد مسلمانان خواند و عقد ماندگار قرآن و عترت را تا قيام قيامت جاري كرد.
پيامبر فرمود: غدير را بشناسيم و به آيندگانش بازگوييم. چنين بادا!
اينك فراروي شما مكتوبي مختصر نهاده شده است تا شهدي از دريا دريا قند مكرّر غدير دركام جمع شيعيان علي بيفشاند. كمترين تجريه، به ما نشان ميدهد كه كمتر از حلالت اين عيد جاويد باخبريم و كمتر از كمتر از پيام سعادتساز آن آگاه.
22پرسش و پاسخي كه در اين نوشته كوتاه شما را همراهي ميكنند، كمترين جرعهاي بود كه ميشد از اين بركه سعادت برگيريم و به آن، كام روح راتر كنيم.
خداي را شاكريم كه به ما توفيق بازخواني فضيلتهاي اميرالمؤمنين 7و امامان معصوم: از نسل او را داده است.
پرسشهاي كتاب در شش موضوع به ترتيب ذيل دسته بندي شدهاند:
1-آشنايي تاريخي با غدير
2-آشنايي با غدير به عنوان برترين عيد اسلامي
3-پيام غدير
4- جلوهاي از شخصيت امير غدير (حضرت علي علیه السلام)
5 – جلوهاي از شخصيت وارث غدير (حضرت مهدي علیه السلام)
6 – آداب عيد غير و مسؤوليت ما
هر يك از موضوعات فوق، سهمي از 22سؤال را به خود اختصاص دادهاند.
***
طرح وارهاي براي مسابقه و گفتگو:
مرور بر پرسشها و پاسخهاي موجود در اين كتاب ميتواند به صورت جمعي و براساس مشاركت فعال صورت پذيرد
تداركات طرح:
1- ميزهايي براي گفتگو.
2- چند صندلي، حداقل چهار صندلي براي هر ميز.
3- تعدادي پرسش نامه.
4- تعدادي قلم.
5- يك مجري براي هرميز.
6- يك يا چند نفر كه ميهمانان را به برنامه دعوت ميكنند.
7- بخش خير مقدم، انتظار و پذيرايي مختصر (مثلا كيك و چاي)
9- هدايا و يادبودهايي ساده و معنوي مثل: برچسب، كارت پستال متناسب با غدير، كتابهاي جيبي مربوط به غدير.
روش اجرا:
– 9پرسش از ميان 22پرسش برميگزينيم.
– پرسش نامه را تكثير ميكنيم.
– در نشستي صميمي متشكل از يك مجري و سه – چهار ميهمان، ظرف سي دقيقه به سؤالات پاسخ ميدهيم و درباره آنها گفتگو ميكنيم.
– مجري نيز، با سكوت خود ميهمانان را براي 5دقيقه با پرسشنامه تنها ميگذارد و از آنها ميخواهد كه به سؤالات پاسخ دهند تا پس از آن در مدتي كوتاه با كمك هم به تصحيح پاسخنامهها بپردازند.
– پس از پايان 5دقيقه، برگه هركس نزد خود او باقي ميماند و گفتگويي كوتاه درباره پاسخ درست هر سؤال سر ميگيرد.
– مجري از همكاري اعضاي نشست در نقض پاسخهاي غلط و اثبات پاسخهاي درست استقبال ميكند.
– همچنين براي ارتقاي محتواي علمي نشست، از مطالبي كه در كتاب در توضيح پاسخ سؤالات آمده سود ميبرد.
از اين رو ميبايت مجري برنامه بهخوبي كتاب را خوانده و از مجتواي آن آگاه باشد.
– تجريه نشان داده است كه ميهمانان اين نشست كوتاه را با شادماني فراوان ترك ميكنند.
پيشنهاد:
براي تسهيل در امر انتخاب مجموعههاي نه سؤالي از پرسشها، سه دسته سؤال را به ترتيب ذيل به محضرتان پيشنهاد ميكنيم:
پيشنهاد اول: مجموعه سؤالات : 1، 2 ، 5 ، 8 ،9 ،12 ،15 ،17 ،20.
پيشنهاد دوم: مجموعه سؤالات : 2 ،3 ،6 ،13 ،10 ،14 ،17 ،19 ،22.
پيشنهاد سوم: مجموعه سؤالات : 2 ،4 ،7 ،9 ،11 ،16 ،18 ،20 ،21 .
ويژگي اين مجموعهها آن است كه هر يك شامل حداقل يك نماينده از شش موضوع كتاب ميباشند.
در همه آنها از تاريخ غدير، عيد بودن غدير، پيام غدير، امير غدير، وارث غدير و مسؤوليت ما در برابر غدير سخن به ميان آمده است.
مجريان با مرور هر يك از پرسش نامهها، فشردهاي از مطالب كتاب را در اختيار ميهمانان خواهند گذاشت.
***
دور نميبينيم شما نيز پس از مطالعه كتاب به احترام غدير به برگزاري نشستهايي كوتاه از اين دست اقدام كنيد باشد كه با اين قبيل اقدامات بتوانيم پيامبر عزيزمان را در ابلاغ پيام غدير ياري كنيم و راه سعادت را پيش روي هم نوعان خود بگشاييم، چنان كه ديگران در حق ما چنين كردند.
بدون دیدگاه