حديث ثقلين، سند جاويد حقانيت شيعه است
- بهدست: Admin
- دستهبندی: ویژه های سایت
- برچسبها: حديث ثقلين، سند جاويد حقانيت شيعه است
حديث ثقلين، سند جاويد حقانيت شيعه است
حضرت آيت الله وحيد خراساني، امروز در درس خارج تفسير خود در مسجد اعظم قم، با بررسي قرائات مختلف آيه پنجم سوره يس، اظهارداشتند: سه نوع قرائت از سوي قاريان و مفسران مشهور تاريخ اسلام از اين آيه صورت گرفته است که هر کدام از آنها براي نوع خاص قرائت خود، دلايلي را بيان کرده اند.
معظم له پس از بيان دقيق نظريات مختلف قرائت در خصوص اين آيه و برخي آيات ديگر قرآن، فهم متفاوت مفسران و قاريان کشورهاي اسلامي، در خصوص اين آيات را دليل وجود اين سه نوع قرائت عنوان کرده و افزودند: هر کدام آنها با ترکيب خاص مصادر و افعال، تفاسير مختلفي را براي «تنزيل العزيز الرحيم» ذکر کرده اند؛ برخي ها تنزيل العزيز را به معناي قرآن و برخي ديگر نيز آن را به پيامبر اکرم(ص) نسبت داده اند که هر کدام از اين تفاسير، روند تفسير موضوعي آيات را تغيير مي دهد.
اين مرجع تقليد در ادامه با بيان اين مطلب که ريشه تفاوت در قرائات قرآن، در غصب خلافت در صدر اسلام است، خاطرنشان کردند: پس از واقعه غدير و رحلت پيامبر(ع) و غصب خلافت حقه اميرالمومنين(ع)، به طور کلي تاريخ دستخوش تغييرات گسترده گرديد؛ اين داستان غوغايي عظيم در همه شئون ايجاد کرد و زندگي اجتماعي و ديني مردم را تحت تاثير گسترده قرار داد.
حضرت آيت الله وحيد خراساني تصريح کردند: در عصر مهجوريت امت اسلامي از امام معصوم(ع)، اين گونه حوادث بوجود مي آيد و اختلاف در قرائات قرآن يکي از مصاديق مهجوريت امت وقرآن کريم است.
معظم له خاطرنشان کردند: بي جهت نيست که ائمه اطهار(ع) را شريک القرآن مي خوانند؛ زيرا اگر اين بزرگواران حضور نداشته باشند و قرآن را تفسير نکنند، هر کس بر مبناي عقل خود اقدام به تفسير قرآن و حتي خط مشي در زندگي ديني خود مي کند؛ حديث ثقلين پيامبر اکرم(ص)، سند هميشه جاويد حقانيت شيعه و پيروان اهل بيت(ع) است زيرا، پيامبر اکرم(ص) در اين حديث که مورد اتفاق نظر همه فرق اسلامي است، قرآن و امامت را در کنار ابدي و جدانشدني از يکديگر عنوان کرده اند.
حضرت آيت الله وحيد خراساني گفتند: برخي از ائمه حديث اهل سنت نيز به اين نتيجه رسيده اند که مقتضاي اعتبار دين به حضور هميشگي قرآن اهل بيت(ع) است؛ يعني پايه هاي دين بر اساس فرموده رسول الله(ص) قرآن و اهل بيت(ع) است؛ کمال دين به حضور توام اهل بيت(ع) و قرآن است و اين حقيقتي است که هيچ کس نمي تواند خدشه اي به آن وارد کند.
بدون دیدگاه