حکمت متعالیه دراسفار : اگر به اعتدال خمر نوشیده شودنورانیت می آورد
حضرت رضا علیه السلام فرمود، هرگز خدا پیغمبرى مبعوث نفرمود مگر با حکم حرمت شراب و اقرار به بدا براى خدا.
عَنِ الرَّیَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً قَطُّ إِلَّا بِتَحْرِیمِ الْخَمْرِ وَ أَنْ یُقِرَّ لِلَّهِ بِالْبَدَاءِ.
الکافی (ط – الإسلامیة)، ج۱، ص: ۱۴۹
قال الملا صدرا: قال الشیخ فی سبب شدة الفرح فی شارب الخمر …أن الخمر إذا شُربت باعتدال ولدت روحاً کثیرةً معتدلةً فی الرقة و الغلظ شدیدة النورانیة …)
شیخ درباره شدت فرح درشارب خمرگفت:…همانا اگرشراب متعادل نوشیده شود وزیاده روی نشود باعث تولدروحی که دررقت معتدل میشود وایجاد نورانیت می شود
نورانیت درقرآن در دعای کمیل در صحیفه سجادیه دیده بودیم ولی ایجاد نورانیت در خمرهم از کشفیات حکمت متعالیه است البته به شرطی که زیاده روی نشود واعتدال رادر نوشیدن فراموش نکنید
کل متن
قال الشیخ فی سبب شده الفرح فی شارب الخمر وشده الغم فی السوداوی اما الأول فلان الخمر إذا شربت باعتدال ولدت روحا کثیرة معتدلة فی الرقة والغلظ شدیده النورانیة وذلک هو السبب الأول وسببیته للفرح ان الروح إذاکانت کثیرة معتدلة ساطعة یستعد للانفعال من أدنى سبب من المفرحات فان المستعد للشئ یکفیه أضعف أسبابه مثل الکبریت فی الاشتعال فإنه یشتعل بأدنى نار لا یشتعل الحطب بأضعافها ولهذا یکثر فرح شارب الخمر حتى یظن به انه یفرح لذاته ولیس کذلک لان حدوث اثر لا عن مؤثر محال .
الأسفار, الملا صدرا , ج۱ ص۱۶۰.
تصویرمطلب از نرم افزار مکتبه اهل بیت علیهم السلام
سلام
تهمت گناه کبیره و حرام است
این سخن شما نادرست است مثل این است که بگویید خدا گفته نماز نخوانید به دلیل لاتقربوا الصلاة . اما ادامه اش را نگویید که لاتقربوا الصلاه و انتم السکاری.
این عبارت :
اولا در ج4 ص 160 است نه جلد1.
دوما : نقل از دیگران است نه سخن خود ملاصدرا
ثالثا: در دو صفحه بعد پس تبین کامل قول به دلیل عقلی این سخن را رد می کند و تصریح می کند حتی اگر شرع هم نگفته بود این کار از نظر عقل مجاز نیست
رابعا : می فرمایند شرع این را حرام می داند.
عین عبارت : مطابق نرم افزار حکمت اسلامی نور
الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة ج4 161
أقول هذه الأمور المذكورة إذا اطلع عليها ناقص العقل يصير منشأ لإقدامه على فعل الشرب و أما إذا اطلع عليها عاقل يصير بعض هذه الأسباب بل كلها باعثا لإعراضه عنه و إن لم يصل إليه حكم الشريعة الإلهية سيما و قد نص على تحريمه و تقبيحه بأبلغ تأكيد
با سلام خدمت شما
پس شما هم قبول دارید که ملاصدرا این مطلب را در اسفاربیان کرده ما هم دراین مقاله به هیچ وجه این سخن را به ملاصدرا نسبت ندادیم بلکه اقرار ملا صدرا را براینکه شیخ این را گفته است بیان کردیم که شیوخ وی معمولا ابن سینا یا ابن عربی است که در این متن منظور وی ,ابن سینا به نظر میرسد
که این تایید سخن مخالفین است که ابن سینا نوشیدن خمر را جایز می دانست