دلایل دعا برای امام زمان (عج) (4) : شادي آور
در اين مقاله به چند نمونه از مواردي كه باعث شادي حضرت محمد (ص) و آل ايشان (ع) مي شود اشاره مي كنيم.
1. زنده کردن دين خدا
يكي از شادي هايي كه تنها به دست حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه) محقق مي شود، احياي دين اسلام است. اينكه در اقصي نقاط جهان، پيام رسول گرامي اسلام (صلوات الله عليه و آله) جاري شود و فرامين خداوند، به دست همه ي بندگان او اجرا مي شود.
در دعاي ندبه آمده است: «أَيْنَ مُحْيِي مَعالِمِ الدِّينِ وَأَهْلِهِ» (1)؛ (کجاست آنکه نشانهها و آثار دين و اهل دين را زنده کند؟)
در حديث لوح آمده است: «و دينم را به وسيله او اجرا و بر همه برنامهها چيره خواهم کرد.» (2) همچنين در تفسير آيه «لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ»؛ (3) (تا تو را بر همه [مجموعههاي] دين پيروز گرداند.) آمده است: با ظهور حضرت قائم (عليه السلام) اين کار انجام خواهد شد.
امام باقر (ع) فرمودند: «…سپس به سوي کوفه باز خواهد گشت. آنگاه سيصد نفر را به تمامي جاها ميفرستد؛ بين شانه و سينههايشان دست ميکشد؛ پس در هيچ قضاوتي در نميمانند، و هيچ سرزميني نماند مگر اينکه در آن بانگ شهادت به لا إله إلاّ اللَّه وحده لا شريک له وأنّ محمّداً رسول اللَّه بلند شود.» (4)
2. انتقام آن حضرت از دشمنان خدا
همزمان با ظهور حضرت مهدي (عج)، عده اي دوستان و عده اي از دشمنان خداوند رجعت مي كنند.
دوستان خدا براي آن بازمي گردند كه شاهد نعمات الهي باشند و دشمنان خدا براي اجراي عدالت بازخواهند گشت. از جمله كساني كه بازمي گردند، «حميراء» است. زني كه به حضرت خديجه (سلام الله عليها) و دامن پاك ايشان، تهمت ناپاكدامني زد.
امام باقر (ع) فرمودند: «هرگاه قائم ما بپاخيزد، حميرا به سوي او بازگردانده شود تا حدّ تازيانه به او بزند تا انتقام فاطمه دخت محمد (ص) را از او بگيرد.» گفتم: فدايت شوم، چرا حدّ تازيانه به او ميزند؟ فرمود: «به خاطر تهمتي که بر مادر ابراهيم زد.» گفتم: پس چطور شد که اين کار (حد زدن) را خداوند براي زمان حضرت قائم تأخير انداخت؟ فرمود: «به تحقيق خداوند – تبارک و تعالي – محمد (ص) را براي رحمت فرستاد، ولي قائم (ع) را به منظور نقمت و کيفردهي برميانگيزد. (5)
امام صادق (ع) نيز فرمودند: «هرگاه قائم ما بپاخيزد براي خدا و رسول او و همه ما خاندان پيغمبر انتقام خواهد گرفت.» (6) و: «و دست بني شيبه را ميبُرد و بر در کعبه ميآويزد و بر آن مينويسد: اينها دزدان کعبه هستند.» (7)
رسول خدا (ص) در خطبه ي غدير فرمودند:«توجّه کنيد! خاتم امامان از ما مهدي (عج) ميباشد. آگاه باشيد! اوست چيره شونده بر همه دين، اوست انتقام گيرنده از ظالمين، اوست فاتح و منهدم کننده دژها، اوست که تمام قبائل اهل شرک را نابود ميسازد…» (8)
و در قسمت ديگري از اين خطبه آمده است:«اي گروههاي مردم! نور مخصوص خداوند – عزّوجلّ – در وجود من است، سپس در وجود علي تجلّي خواهد کرد و سپس در نسل او تا قائم مهدي که حقّ خداوند و هر حقّي را که براي ما هست، ميگيرد.» (9)
3. اقامه و برپا کردن حدود الهي
تا امروز، به دلايل مختلف، احكام الهي به طور كامل پياده نشده است. به همين خاطر امكان برقراري عدالت واقعي وجود نداشته. امّا در دوران عيد حقيقي ظهور، تمامي احكام به دست حضرت مهدي (عج)، اقامه مي شود و عدالت واقعي حكم فرما خواهد شد؛ آن طور كه خدا مي خواهد.
در دعايي که به وسيله عمروي، نايب اول امام زمان (عج)، از خود آن حضرت روايت شده چنين آمده است: «وَأَقِمْ بِهِ الحُدُودَ المُعَطَّلَةَ وَالأَحْکامَ المُهْمَلَةَ»؛ و به وسيله او حدود تعطيل شده و احکام کنار مانده را برپا کن.
از امام صادق (ع) روايت شده که: «دو خون در اسلام از سوي خداوند مباح و روا است، اما هيچ کس درباره اين دو خون به آنچه خداوند دستور فرموده حکم و داوري نميکند تا اينکه خداوند قائم اهل البيت (عليهم السلام) را برانگيزد، پس در آنها به حکم الهي حکم خواهد فرمود و در آن بيّنه و شاهد نخواهد خواست؛ يکي، زناکار محصن که سنگسارش ميکند؛ و ديگري منع کننده زکات که گردنش را ميزند. (10)
4. تعليم و آموختن قرآني که اميرالمؤمنين جمع کرده بود
در بحار به نقل از نعماني از امير مؤمنان عليعليه السلام آمده که فرمود: گويا ميبينم شيعيان ما در مسجد کوفه خيمهها زدهاند و قرآن را به همان گونه که نازل شده به مردم ميآموزند. (11)
از حضرت امام باقر (ع) روايت است که فرمود: «چون قائم (عج) بپاخيزد، خيمههايي نصب ميشود براي کساني که قرآن را به همانگونه که خداوند جلّ جلاله آن را نازل فرموده، به مردم بياموزند. پس دشوارترين چيزي که خواهد بود براي کساني است که آن را حفظ کردهاند، زيرا با اين تأليف اختلاف دارد. (12)
5. انتقام از خون امام حسين (ع)
در تفسير آيه: «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي القَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً»؛ (13) (و هر آنکه مظلوم کشته شود، البته ما براي وليّ او تسلط و حکومت قرار دادهايم، پس در کشتن اسراف نکند که او ياري شده است.) از امام باقر (ع) آمده است: «او، حسين بن علي (ع) است که مظلوم کشته شده و ما اولياي او هستيم، هنگامي که قائم ما بپاخيزد به خونخواهي حسين (ع) ميپردازد…» (14)
از حضرت صادق (ع) روايت است که فرمود: «وقتي حسينعليه السلام کشته شد، آسمانها و زمين و آنچه در آنها است ناله کردند و گفتند: پروردگارا! به ما اجازه بده که خلايق را نابود سازيم و بار ديگر زمين تجديد گردد که حرمت تو را حلال دانسته و برگزيده ات را به قتل رسانيدهاند. پس خداوند به آنها وحي فرمود که: اي فرشتگان؛ و اي آسمانهاي من؛ و اي زمين من! آرام گيريد. سپس يکي از حجابها را برداشت، به ناگاه پشت آن محمدصلي الله عليه وآله و دوازده وصيّ او مشاهده شدند و دست فلاني، قائم از آنها را گرفت و فرمود: اي فرشتگانم؛ و اي آسمانهايم؛ و اي زمين من! با اين ياري خواهم جست. سه مرتبه اين خطاب را فرمود.» (15)
پي نوشت:
قمي، عباس، مفاتيح الجنان، فرازي از دعاي ندبه
صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و اتمام النّعمه، ج 1، ص 569؛ به نقل از وحید خراسانی، حسین، حدیث لوح، نشر موعود عصر (عج)، 1388، ص 51
سوره ي فتح، آيه ي 38
بحارالانوار، ج 52، ص 345؛ به نقل از موسوي اصفهاني، محمد تقي، مكيال المكارم، ج 1، ص 109
بحار الانوار، ج 314، ص52؛ و علل الشرایع، ج 2، ص 267؛ به نقل از همان كتاب، ص 111
بحار الانوار، ج 52، ص 376؛ به نقل از همان منبع
همان، ص 338؛ به نقل از همان.
الاحتجاج طبرسي، ج 1، ص 80؛ به نقل از همان منبع، ص 112
همان
بحارالانوار، ج 52، ص 325؛ به نقل از همان منبع، ص 113
رجال النجاشی، ص 297
بحارالانوار، همان، ص 339؛ به نقل از همان منبع، ص 123
سوره ي اسرا، آيه ي 33
تفسير عياشي، ج 2، ص 290؛ به نقل از همان منبع، ص 128
كافي، ج 1، ص 534؛ به نقل از همان منبع، ص 129
پ.ميعاد