روزهای آخرالزمان (20) / اوضاع مساجد در آخرالزمان
نگاهم دوخته شده بود به سقف و دیوار های مسجد و گوشم مشغول شنیدن صدای خانمی بود که با افتخار عدد نجومی هزینه ی ساخت مسجد را که شوهرش یکی از بانیان آن بود، برای سایر خانم ها می گفت و تعریف می کرد از اینکه مسجدشان شیک تر از مسجد یک خیابان بالاتر است.
پیامبر اسلام(ص) در این زمینه فرمودند:
«… مساجدشان آباد است ولی از هدایت خالیست…»(1)
«قرآنها تزیین می شود، مسجدها آزین بسته می شود و مناره ها بلند می گردد»(2)
«… مساجدشان با اذان آباد باشد، ولی دلهایشان از ایمان تهی گردد…»(3)
همه چیز غیر از عبادت
رسول خدا(ص) در وصف کارهایی که در مساجد انجام می شود، فرمودند:
«مرد وارد مسجد می شود و دو رکعت نماز در آن نمی گذارد.»(4)
«… مساجد، محل برگزاری جلسات طغیانگرها شود…»(5)
هم چنین امام صادق(ع) می فرمایند:
«مساجد را می بینی که از کسانی پر شده که از خدا نمی هراسند، در مساجد برای غیبت کردن، و خوردن گوشت اهل حق گرد می آیند، در مساجد از وصف مشروبات و مسکرات با یکدیگر سخن می گویند.»(6)
بانیان مساجد در آخرالزمان
رسول خدا(ص) در مورد ساندگان مساجد می فرمایند:
«هر قومی که به کردارهای ناشایست مبتلا شود مساجد خود را تزیین می کند.»(7)
و هم چنین حضرت علی(ع) فرمودند: « … ساکنان و بانیان آنها بدترین مردم روی زمین هستند، فتنه از آنها آغاز می شود و معصیت به سوی آنها منتهی می شود، کسیکه از معصیت دور باشد به سوی آن سوقش می دهند و هر کس عقب بماند به قافله تبهکارانش می رسانند.»(8)
آنچه باید باشد
مسجد در همه زمان ها جاى پرستش خداوند و تبليغات دينى و ارشاد و هدايت مردم بوده است. در صدر اسلام، حتى كارهاى مهم حكومتى از قبیل برنامه ريزى برای جهاد در مساجد انجام مى شد. واژهی مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن كریم ذكر شده است و در این آیات، به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد در اسلام، پاره ای از احكام مسجد و مسجد الحرام و احكام خاص آن، مسجد الاقصی و مسجد اصحاب كهف، اشاراتی شده است.(9)
حضرت علی (ع) در وصف مساجد عصر ظهور و اصلاح آنان به شکل درست، فرمودند: «گویی با چشم خود می بینم که شیعیانم در مسجد کوفه خیمه زده، برای مردم قرآن را آن چنان که نازل شده آموزش می دهند. هنگامی که قائم ما ظهور کند، آن را تخریب می کند و قبله اش را درست می کند.»(10)
همچنین امام صادق (ع) درباره وضعیت مسجدالحرام در زمان ظهور می فرمایند: «چون قائم قیام کند، مسجدالحرام را خراب می کند و به پایه اولی باز می گرداند، مقام ابراهیم را به محل سابق خود برمی گرداند و دستهای بنی شیبه را قطع کرده و از درب کعبه آویزان می کند و بر روی آن می نویسد: اینها دزدان کعبه هستند.»(11)
امام صادق (ع) نیز می فرمایند: «حضرت مهدی (ع) … مسجد پیامبر را نیز پس از ویران کردن به اندازه اصلی اش برمی گرداند و کعبه را در جایگاه اصلی اش می سازد.»
پی نوشت:
1. بحارالانوار، ج2، ص190
2. الزام الناصب صفحه 64، 182 و 195 و منتخب الاثر صفحه 425
3. بحارالانوار جلد 52 صفحه 264، الزام الناصب صفحه 181 و بشاره الاسلام صفحه 23
4. الملاحم والفتن صفحه 131
5. بشاره الاسلام صفحه 23، 75 و 77، بحارالانوار جلد 52 صفحه 259 و 264، الزام الناصب صفحه 181 و 194، نورالابصار صفحه 172
6. بحارالانوار جلد 52 صفحه 259، بشاره الاسلام صفحه 135، الزام الناصب صفحه 184 و منتخب الاثر صفحه 431
7. نهج الفصاحه جلد 2 صفحه 546، بشاره الاسلام صفحه 5، الامام المهدی صفحه 121 و منتخب الاثر صفحه 425
8. روزگار رهایی، ج2، بخش دین
9. http://www.wikifeqh.ir/%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF
10. بحارالانوار، ج 52، ص 364 ؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان
11. بحارالانوار، ج 52، ص 313؛ وسائل الشیعه، ج 2، ص 353 تا 356 ؛ به نقل از روزگار رهایی، کامل سلیمان
اریحا
این روزها، روزهایی است که می توان بر اساس روایات نام آن را روزهای آخرالزمان گذاشت. روزهای آخرالزمان سلسله مطالبی است در مقام مقایسه آنچه که باید باشد وآنچه که در این روزگار رخ داده است؛ مقایسه احکام اسلام در اصل و تغییرات آن در این زمانه.