شرط اجابت دعا
ودر خبر است که شخصى خدمت حضرت صادق عليه السلام عرضه داشت که دو آيه در قرآن است که خدا وعده فرموده، ومن به آن نرسيده ام با آنکه به شرط آن عمل نموده ام، فرمود اين دو آيه کدام است، عرض کرد اول سوره ى مؤمن آيه 62 ادعونى استجب لکم، يعنى بخوانيد مرا تا اجابت کنم شما را، فرمود آيا گمان دارى که خدا خلف وعده مى کند، عرض کرد خير، فرمود پس چه گمان مى کنى. عرض کرد سر آن را نمى دانم. فرمود تو را خبر مى دهم.هر که اطاعت خدا کند. وجهات شرايط دعا را ملاحظه نمايد. پس دعا کند دعا او به اجابت مى رسد. عرض کرد جهات شرايط دعا چيست. فرمود ابتدا حمد خداى بجا مى آورى وبه نعمتهائى که از خدا به تو رسيده شکر مى کنى. پس صلوات بر پيغمبر وآل او مى فرستى. وبعد از آن گناهان خود را در نظر مى آورى. واعتراف به آن مى نمائى وطلب آمرزش مى کنى. پس از آن دعا مى کنى تا به اجابت مقرون گردد پس فرمود آيه ديگر کدامست عرض کرد اين آيه است که در سور سبأ آيه 38 مى فرمايد (وما انفقتم من شيء فهو يخلفه وهو خير الرازقين). يعنى هرچه در راه خدا انفاق کنيد، خدا عوض آن را مى رساند، وخدا بهترين روزى دهندگان است، ومن بسيارى انفاق نموده ام وعوض آن را خدا نرسانيده است، فرمود آيا گمان مى کنى خدا خلف در وعده خود نمايد، گفت نه ولى سر آن را نمى دانم، فرمود اگر شما از راه حلال مالى به دست آوريد، وانفاق نمائيد، هيچ درهمى نيست مگر آنکه خداوند عوض آن را مى دهد.
وديگر صفوان جمال، از حضرت صادق عليه السلام روايت کند که فرمود: کل دعاء يدعى به الله عزجل محجوب عن السماء حتى يصلى على محمد وآل محمد) يعنى هر دعائى که خداى عز وجل به آن خوانده شود محجوب از رفتن به آسمان است. تا صاحب آن صلوات بر محمد وآل او فرستد، وبه همين مضمون چند خبر ديگر است، وديگر حضرت صادق عليه السلام فرمايد:
من کانت له الى الله عز وجل حاجة فليبدء بالصلوة على محمد وآله، ثم يسئل حاجته ثم يختم بالصلوة على محمد آل محمد، فان الله عز وجل اکرم ان يقبل الطرفين ويدع الوسط، اذا کانت له الصلوة على محمد وآله لا تحجب عنه: يعنى هر که را حاجتى باشد که خواهد از خداى عز وجل سؤال کند، پس بايد اول صلوات بفرستد، پس حاجت خود را طلب کند، پس در خاتمه باز صلوات بفرستد، که خداوند کريم تر از آن است که دعاى اول وآخر را اجابت فرمايد، ودعاء وسط را رها کند. زيرا دعائى که همراه آن صلوات بر محمد وآل او باشد محجوب نمى شود وبه اجابت مى رسد، وبه همين مضمون اخبار کثيره رسيده است، ونيز اغلب دعاهاى مأثور از اهل بيت عصمت به همين طريق است.
سر آنکه، صلوات را با سلام مقرون نموده است، شايد براى آن است که مشتمل بر هر دو نوع تحيت مأثوره، يعنى طلب رحمت وسلامتى با هم باشد، ودر آيه ى شريفه هم امر به هر دو فرموده است، تا آنکه تحيت تمامتر باشد، وآن در سوره احزاب آيه 56 است، (ان الله وملائکته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما).
يعنى به درستى که خداوند وفرشتگان درود مى فرستد بر پيغمبر صلى الله عليه واله وسلم،اى مومنين شما نيز صلوات وسلام ب راو بفرستيد سلام فرستادنى
منبع:
وظائف الشيعة شرح دعاى ندبه
نويسنده: عباسعلى اديب