Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-useronline domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
علت اشتهار مذهب شيعه ي اثني عشري به مذهب جعفري - حدیث کده : اثبات حقانیت مکتب اهل البیت علیه السلام

علت اشتهار مذهب شيعه ي اثني عشري به مذهب جعفري

پرسش: به چه علت مذهب شيعه اثني عشري به مذهب جعفري معروف شده است؟
پاسخ: بر اساس اصل نبوت که هر پيغمبري قبل از وفاتش، وصي و جانشين خويش را از جانب خدا معين مي کند، خاتم الانبيا نيز اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) را باب علم، وصيّ و خليفه خود معرفي و امت را به اطاعت از وي امر نمود. هرچند بعد از وفات پيامبر، خلافت به امام علي(عليه السلام) نرسيد؛ اما دو خليفه اول در تمام دوره خلافت خود ـ باستثناي اوايل خلافت ابوبکر ـ در تمام امور با حضرت علي(عليه السلام) مشورت نموده و مطابق راهنمايي هاي ايشان عمل مي کردند. حتي حضرت علي(عليه السلام) راهنماي خليفه اول و دوم در امر قضاوت آن ها بوده است. وقتي که رجال و دانشمندان ساير اديان، براي کشف حقايق به مدينه مي آمدند تا مناظره و مباحثه علمي نمايند، امام علي(عليه السلام) آنان را مجاب مي کرد و بدين طريق از ارايه خدمات شايان علمي خود به جامعه مسلمين دريغ نميورزيد.
پس از شهادت امام علي(عليه السلام) زمام امور به دست بني اميه افتاد و امام حسن مجتبي، امام حسين، امام سجاد و امام باقر(عليهم السلام) تحت فشار شديد و آزار و اذيت اموي ها قرار گرفته و تحت نظر و کنترل بودند. فقط عده قليلي از شيعيان خاص، موفق به ديدار آن ها و اخذ حقايق و علوم مي شدند. بالاخره هر کدام از فرزندان رسول الله(صلي الله عليه وآله) را به طريقي به
شهادت رساندند. در اوايل قرن دوم هجري، درگيري هاي شديدي بين بني عباس و بني اميه شکل گرفت و اموي ها مشغول و مجبور به دفاع از حکومت خود شدند. در نتيجه توان ادامه آن سختگيري ها و کنترل ها را نداشتند. لذا امام صادق(عليه السلام) با استفاده از اين فرصت، از انزوا بيرون آمد و درِ خانه خود را به روي همه مردم باز گذاشت. ايشان آزادانه در منبر مساجد به نشر علوم و احکام و قواعد دين مي پرداخت. در اين زمان بيش از چهار هزار طلبه و دانشجوي علم و دانش از درياي بي کران علم آن حضرت بهره مي گرفتند.
شاگردان خاص آن حضرت با بهره گيري از جلسات درس ايشان، درباره مباني

[ صفحه 134]

علمي، قسمت هايي از چهارصد اصل معروف را نوشتند که به «اصول اربعه مائه» معروف شد.يکي از خوشه چينان مکتب آن حضرت به نام جابر بن حيان کتابي شامل هزار ورق و پانصد رساله به رشته تحرير در آورد. اکابر علما و فقهاي اهل سنت، نظير: ابوحنيفه، مالک بن انس، يحيي بن سعيد انصاري، ابن جريح، محمد بن اسحق، يحيي بن سعيد قطان، سفيان بن عيينه و سفيان ثوري از مکتب آن حضرت بهره گرفتند.
بنابراين براي هيچ کدام از اهل بيت عترت و طهارت، چنين فرصتي پيش نيامده بود تا بتوانند به نشر احکام و قواعد فقهي، تفسير آيات قرآن مجيد و کشف اسرار حقايق بپردازند. چون اين موقعيت بيشتر براي امام جعفر صادق(عليه السلام) پيش آمد، لذا مذهب شيعه به نام آن حضرت معروف شد. اشتهار مذهب شيعه به نام امام صادق(عليه السلام) هيچ دلالتي بر تفاوت بين ايشان و اجدادش و نيز عموي بزرگوارش امام حسن مجتبي(عليه السلام)که از امامان بر حق شيعه است، ندارد.
جاي بسي تأسف است که نام اين فقيه اهل بيت، جزو نام ائمه اربعه قرار نگرفته و حتي روايت هاي ايشان را در کتبي مانند صحيح بخاري و صحيح مسلم نيز نياورده اند؟ و بجاي آن مطالبي از خوارج و نواصب را نقل کرده اند!

منابع :

كتاب شهابي در شب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شيعه پاسخ می دهد
1
شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است

شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است شيعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب به خصوص خلفاي راشدين ابوبكر و عمر و عثمان -رضي الله عنهم- را عبادت مي ‌دانند و با اين كار به خدا تقرب …

شيعه پاسخ می دهد
3
بررسی ادله سب در روایات شیعه

بررسی ادله سب در روایات شیعه در اینجا به هیچ وجه قصد مقاله نویسی ندارم از همین رو فقط به ذکر ادله و بیان سند آنها اکتفا میکنم: 1- قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم: «اِذََا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَالبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا البَرَاََءَةَمِنْهُمْ وَ اَکْثِرُوا مِنْ …

شيعه پاسخ می دهد
آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم

آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم قبل از ورود به بحث توجه شما را به روایتی زیبا جلب می نماییم: اصبغ بن نباته از امیرالمومنین علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: قرآن در چهار بخش نازل شده است, یک چهارم در رابطه با ماست, یک …