قیام یمانی در آخرالزمان
تبیین چگونگی و ویژگیهای خروج یمانی
در میان نشانههای حتمی ظهور، از قیام فردی به نام یمانی نام برده شده است. اینکه یمانی کیست و چه نقشی در انقلاب و قیام امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف ایفا میکند، امری است که شاید اذهان زیادی را به خود مشغول کرده باشد. در این مجال به قیام و یا به عبارتی به خروج یمانی میپردازیم.
برخی روایات امامان معصوم علیهم السلام، به وقوع نهضتی اسلامی در آخرالزمان در یمن و قبل از ظهور امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف اشاره کردهاند که هدف آن، یاری آن حضرت و زمینه سازی ظهور مبارک ایشان است. برخی روایتها بیانگر آن است که پرچم یمانی، هدایت بخشترین پرچمها است تا آنجا که بر ضرورت پیوستن و دفاع از آن، بیش از پرچم شرقی ایرانی (به رهبری خراسانی) تأکید شده است.
قیام یمانی مقارن شورش سفیانی ـ اصلیترین دشمن امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف ـ در ماه رجب و قبل از ظهور و محل آن نیز صنعا توصیف شده است. این قیام در روایات دارای ویژگیهایی است که به بیان آنها میپردازیم:
از نشانههای حتمی ظهور
امام صادق علیه السلام در سخنی به حتمی بودن قیام یمانی قبل از ظهور امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف اشاره کرده و فرموده است: « قبل از قیام قائم، وقوع پنج علامت حتمی است: [خروج] یمانی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیّه و فرو رفتن در بیداء».1
همزمانی با سفیانی و خراسانی
در حدیثی از امام رضا علیه السلام حرکت یمانی همزمان با شورش سفیانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز بیان شده است. حضرت فرموده است: « خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و ترتیب آنها همچون رشتهی مهرهها پشت سر هم خواهد بود. سختی از هر سو پدید آید. وای بر کسی که با آنها مخالفت و دشمنی کند».2
هدایت بخشترین پرچمها
در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: « در میان درفشها (پرچمها)، هدایتگرتر از درفش یمانی وجود ندارد؛ چون درفش حق است و شما را به سوی صاحبتان دعوت میکند».3
شکننده چشم سفیانی
امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری ضمن اشاره به جایگاه قیام یمانی، از او به عنوان شکننده چشم سفیانی یاد کرده و فرموده است: « سفیانی کجا خواهد بود؟ و حال آن که هنوز شکننده چشم او از صنعای یمن خروج نکرده است».4
جایز نبودن تخلف از او
امام صادق علیه السلام در ادامه سخن ارزشمند خود فرموده است: « وقتی یمانی قیام میکند، فروش اسلحه به مردم حرام است. پس به سوی او بشتابید که درفش او درفش هدایت است. بر هیچ مسلمانی سرپیچی از او جایز نیست و اگر کسی چنین کند، اهل آتش است؛ زیرا او مردم را به حق دعوت میکند».5
پیرو امام علی علیه السلام
در روایتی آمده است: چون «طالب حق» خروج کرد، به امام صادق علیه السلام گفته شد: آیا امیدوارید این شخص یمانی باشد؟ حضرت فرمود: «خیر، یمانی پیرو علی است، در حالی که این شخص از آن حضرت بیزاری میجوید».6
ویژگیهای قیام یمانی
زمان و محل آغاز قیام
در جمع بندی روایاتی که درباره یمانی سخن میگویند، دو دسته روایت در زمینه حرکت وی وجود دارد؛ به گونهای که زمان مشترک آن، قبل از خروج سفیانی است. دست نخست این روایات، قیام وی را قبل از سفیانی میداند و دسته دوم، به قیام وی همراه با امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف تصریح دارد؛ چنان که در روایتی آمده است: «… آن پرچم حقی است؛ زیرا به جانب صاحبتان فرا میخواند».7
در خصوص موقعیت جغرافیایی قیام یمانی به شهرهایی همچون: صنعا، عدن، کنده و منطقه ابین اشاره شده است.8 شاید منظور از نامهای مختلف برای نقطه آغازین قیام، همانا تحدید پایتخت قیام باشد؛ چنانکه از ایران نیز با نامهایی همچون خراسان، قم، طالقان و… یاد شده است، اما بیشتر این روایات بر خراسان و قم متمرکز است.
رنگ و نشان پرچم یمانی
در روایات مربوط به حرکتهای سیاسی ـ نظامی عصر ظهور، نشانههای رایات و پرچمهای هر حرکت بیان شده است تا مؤمنان در برخورد با این قیامها و رهبران آنها دچار اشتباه نشوند و در آن شرایط بسیار حساس تشخیص صحیح لازم را بدهند. در خصوص پرچم نهضت یمانی نیز از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: « یمانی از یمن با پرچمهای سفید خروج میکند».9 از امام علی علیه السلام نیز چنین نقل شده است: «[سفیانی] لشکری را به مدینه میفرستد … در آن هنگام، مهدی و سپیدنشان از مدینه به مکه میگریزند»10 که منظور از سپیدنشان، همان یمانی است.
اهداف و مراحل قیام یمانی
قیام یمانی به چند مرحله قابل تقسیم است:
1. اعلام همبستگی و هم پیمانی نظامی با قیام خراسانی.
2. دعوت و فراخوان یمانی به سوی مذهب حقه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله:
در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که فرمود: « هنگامی که یمانی قیام کرد، به سوی او برخیز و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او به مقابله برخیزد؛ زیرا هر کس چنان کند، از اهل دوزخ باشد؛ زیرا او به حق و راهی مستقیم فرا میخواند».11 منظور از دعوت به حق در سخنان اهل بیت علیهم السلام، دعوت به امامت است.
3. یاری رساندن به انقلاب امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف و فراخواندن به بیعت آن حضرت.
هم پیمانی یمانی و خراسانی
در روایات بیانگر قیام یمانی، به هم پیمان شدن او با خراسانی و یاری رساندن او در برابر دشمنانش، اشاره شده است؛ هم چنانکه در روایتی آمده است: « و خداوند عزوجل برای او ـ یعنی امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف ـ خراسان را میگشاید و اهل یمن از او اطاعت میکنند».12 در روایتی از امام علی علیه السلام درباره خصوصیات مشترک میان یمانی و خراسانی در جنگ دمشق و آزادسازی آن از سیطره سفیانی چنین آمده است: « و [سفیانی] به روش ستمکاران نخستین عمل میکند و خداوند از آسمان بر عملش خشم میگیرد، آنگاه جوانی را از مشرق که به اهل بیت پیامبر فرا میخواند، علیه او برمی انگیزاند. اینان اصحاب پرچمهای سیاه هستند. خداوند به ایشان عزت اعطا و پیروزی را به رایشان نازل میفرماید؛ پس احدی با ایشان به نبرد نمیپردازد، مگر اینکه او را شکست میدهند و سپاه قحطانی [یمنی] به حرکت درمی آید… و جوان یمنی در پی نابود کردن حمّاز جزیره [سفیانی] است تا آنکه در دمشق فرود میآیند و آن را [در مدت زمانی] سریعتر از دریا فتح میکنند».13
پیوستن یمانی به امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف
یمانی، چند ماه پس از قیام و نهضت خود در یمن، سرانجام به سرزمین حجاز میرود و پس از آشکار شدن امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف در میان گروه اندک یاران خویش در مدینه، در کنار آن بزرگوار قرار میگیرد.
حرکت یمانی به همراه امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف از مدینه
پس از آنکه سفیانی، لشکر خود را برای دستگیری امام مهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف به مدینه میفرستد، یمانی همراه با امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف به مکه میرود؛ چنانکه در روایت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز آمده است: «سپاهی به مدینه فرستاده میشود. پس هر کس از آل محمد را که توانستند، میگیرند و مردان و زنان از بنیهاشم کشته میشوند. در آن هنگام، مهدی و سپیدنشان از مدینه به مکه میگریزند. پس گروهی در جستجوی آن دو فرستاده میشوند، در حالی که آن دو به حرم خدا و امنیت او رسیدهاند».14
فرجام قیام یمانی
در خصوص فرجام قیام یمانی موعود که از او با صفت منصور یاد شده، در روایاتی از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: «سفیانی با هر کسی که با او درگیر شود، چیره میشود، مگر یمانی. … سپس یمانی را هدف قرار میدهد. پس یمانی برای دفع شر او به پا میخیزد و سفیانی در پی جنگهای فراوان و درگیریهای سخت شکست میخورد و یمانی او را دنبال میکند. در نتیجه، جنگها و شکست های سفیانی زیاد میشود. پس یمانی، سفیانی و پسرش را کنار رود «لوّ» در میان اسیران مییابد و آن دو را تکه تکه میکند».15
زهرا رضائیان
بخش مهدویت تبیان
پینوشت ها:
1. ارشاد مفید، ج2، ص279.
2. بحارالانوار، ج52، ص232.
3. بشارة الاسلام، ص 93.
4. معجم احادیث الامام المهدی عجلالله تعالی فرجه الشریف، ج3، ص478.
5. بشارة الاسلام، ص 93.
6. بحارالانوار، ج 52، ص 75.
7. بحارالانوار، ج52، ص232.
8. رایات الهدی و الضّلال فی عصر الظّهور، ص101.
9. مختصر اثبات الرجعـة، ح 16.
10. ابن حماد، الفتن، ص 223، جزء 5، ح 877.
11. بحارالانوار، ج 52، ص 232.
12. یوسف شافعی، عقدالدّرر، ص90.
13. متقی هندی، کنزالعمال، ص14، ح3968.
14. الفتن، ص 223، جزء 5، ح 877.
15. مختصر اثبات الرجعـة، ح 16.
بدون دیدگاه