مقام امامت والاتر از مقام نبوت

مقام امامت والاتر از مقام نبوت

طبق آيه ابتلاء(1) مقام امامت از مقام نبوّت و رسالت برتر است؛ زيرا اين مقام بعد از ابتلائات و امتحانات بسيار به حضرت ابراهيم(عليه السلام) داده شده است. در رابطه با مقام امامت در آيه ابتلاء كه به حضرت ابراهيم(عليه السلام) داده شده، دو احتمال است:

1 ـ اين كه مقصود از امامت مقامى تشريعى و فوق نبوّت است، و اثر آن وجوب متابعت مطلق درتمام افعال و اقوال است.

توضيح آن اين كه: نبوّت و رسالت ـ في حد نفسه ـ دلالت بر وجوب اقتداء به نبىّ و رسول در تمام حركات و اعمال ندارد. بلكه نهايت چيزى كه دلالت دارند همان اطاعت و گوش فرا دادن به دستورات خداوند در محدوده دعوت و رسالت است. مگر اين كه دليلى ديگر چنين اقتضايى را براى شخص نبىّ يا رسول داشته باشد. مثل اين كه خداوند مى فرمايد: ( وَما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُول إِلاّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللهِ)؛(2) «ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اين كه به فرمان خدا، از وى اطاعت شود.»

و نيز مى فرمايد: ( لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ)؛(3) «مسلّماً براى شما در زندگى، رسول خدا سرمشق نيكويى است.»

2 ـ احتمال دوم اين است كه امامت در آيه «ابتلاء» مقام تكوينى باشد كه امام به وسيله آن قدرت پيدا مى كند كه نفوس قابل را دستگيرى نموده و از راه باطن، آن ها را به هدايت حقيقى رهنمون كند.

در ابتدا چنين برداشت مى شود كه هر دو معنا داخل در مفهوم آيه «ابتلاء» به شكل ترتّبى و طولى است، ولى با تأمّلى بيشتر و مراجعه به آيات ديگر پى خواهيم برد كه آيه درصدد بيان و افاده معنا و احتمال دوم است؛ زيرا خداوند متعال در آيه اى ديگر مى فرمايد: ( وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا)؛(4) «و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما، [مردم ر] هدايت مى كردند.»

اين هدايت، مجرد ارائه طريق و واضح كردن هدف براى اتمام حجّت بر خلق نيست؛ زيرا اين افراد قبل از رسيدن به مقام امامت داراى مقام نبوّت و رسالت بوده اند كه همان مقام ارائه طريق و واضح كردن هدف است. خصوصاً آن كه در آيه فوق براى امامان(عليهم السلام) صفت ( يَهْدُونَ بِأَمْرِنا)آورده است. بنابر اين مقصود از هدايتِ مخصوص به امام، همان هدايت تكوينى و تصرّف در نفوس و تربيت آن هاست.

با تأمّل و بررسى در آيه ابتلاء پى خواهيم برد كه مقام امامت بالاتر از مقام نبوّت است. مقام نبوّت، مقام اِخبار از جانب خداوند است ولى مقام امامت، مقام هدايت و رهبرى، بلكه دستگيرى جامعه است. مقام امامت، مقام هدايت ظاهرى و باطنى مردم به سوى كمال و سعادت دنيا و آخرت است. اين معنا به خوبى از آيه «ابتلاء» استفاده مى شود.(5)

منابع :
1 ـ « وَ اِذِ ابْتَلى اِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلمات فَأَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ اِمَاماً قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتِى قَالَ لا يَنَالُ عَهْدِى الظّالِمينَ» (سوره بقره، آيه 124)
( ياد كنيد) هنگامى كه پروردگار ابراهيم، او را با دستوراتى آزمود؛ و او به طور كامل از عهده آنها برآمد، خداوند به او فرمود: « من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم» ابراهيم گفت: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى رسد (مگر آنها كه شايسته اند)».
2 ـ سوره نساء، آيه 64.
3 ـ سوره احزاب، آيه 21.
4 ـ سوره انبيا، آيه 73.
5 ـ على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات (1)، ص 110.
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مكتب اهل البيت (ع)
1
فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام

فضیلت لعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام  امام صادق “علیه السلام” فرمودند: پدرم از پدرش و او از جدّش از پیامبر “صلی الله علیه و آله و سلم” نقل نمود که فرمودند: « هر کس توانائی به یاری ما اهل بیت ندارد و در تنهایی خود دشمنان ما را لعن …

مكتب اهل البيت (ع)
خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام

  خلاصه از زندگینامه امام حسن عسگری علیه السلام نام : حسن شهرت : عسگری ، زکی ، هادی ، سراج ، رفیق لقب : الخاص کنیه : ابو محمد معروف به « ابن رضا» علیه السلام نام پدر :امام علی النقی علیه السلام نام مادر: سوسن یا حدیثه یا سلیل تاریخ …

مكتب اهل البيت (ع)
آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟!

آیا ما شیعه هستیم یا محبّ اهلبیت ؟! در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام حدیثی وارد شده است که آن را ابویعقوب یوسف بن یزیاد و علی بن سیار روایت کرده اند، این دو بزرگوار می گویند: شبی در خدمت امام عسکری(ع) بودیم- در آن زمان حاکم آن سامان …