چرا نام امام علی علیه السلام در قران به صراحت نیامده؟
اين يکي از سؤالاتي است که در طول تاريخ بارها به وسيله برخي از شياطين مطرح شده و علما و بزرگان ما نيز در کتاب هاي خود ـ از جمله حضرت امام(ره) در کتاب «کشف الاسرار» که در پاسخ کتاب «اسرار هزار ساله» کسروي مرتد نوشته اند ـ به مناسبت هاي مختلف آن را پاسخ داده اند.
اين سؤال دو پاسخ کلي دارد:
پاسخ اول مربوط به اين نکته است که در تشريع احکام الهي و بيان مسايل مربوط به شريعت، تنظيم و جريان کلي امور همواره با اين حکمت همراه است که زمينه آزمايش افراد فراهم شود و انسان ها با استفاده از اراده و اختيار خود در جهت اطاعت از اوامر و نواهي الهي ـ که در نهايت به تکامل آنها منجر مي شود ـ گام بردارند. مثلا خداوند مي توانست از ابتدا به پيامبر اکرم (ص) بگويد که به طرف کعبه نماز بخواند، اما ابتدا بيت المقدس را قبله قرار مي دهد و آن گاه پس از مدتي آن را تغيير مي دهد. در تبيين فلسفه اين کار، خداي متعال در قرآن کريم مي فرمايد:
و ما جعلنا الق بله الّتي کنت عليها لاّ ل نعلم من يتّبع الرّسول ممّن ينقلب علي عق بيه ؛6
يعني اين آزمايشي الهي بود تا از طريق آن، مؤمنان واقعي و کساني که تابع محض اوامر خدا و پيامبر (ص) هستند، شناخته شوند و مشخص شود که چه کساني تسليم امر و نهي خداوند هستند و چه کساني قلباً ايمان نياورده و به دنبال بهانه گيري اند. کساني که ايمان واقعي ندارند در اين امر تشکيک کرده و مي گويند: چگونه ممکن است حکم خداوند متعال عوض شود؟! پس تکليف نمازهاي قبلي که به جانب بيت المقدس خوانديم چيست؟! اگر آنها درست بود، پس آيا نمازهاي فعلي که به سمت کعبه مي خوانيم باطل است؟! و سخناني از اين قبيل. خداي متعال مي فرمايد، هدف از اين کاراين بود که معلوم شود چه کساني ايمان واقعي دارند.
از اين رو در بيان مسايل مربوط به شريعت اگر تمام مطالب شفاف و بدون ابهام مطرح شود، در بسياري از موارد حکمت امتحان تحقق پيدا نمي کند. طبيعت امتحان همين است که بايد با اندکي ابهام توأم باشد و اگر تمام مسايل روشن و واضح باشد امتحان معنا پيدا نمي کند. در مورد خلافت و ولايت اميرالمؤمنين (ع) نيز حکمت امتحان اقتضا کرده تا اين مسأله کاملا صاف و بدون هيچ پيرايه نباشد، و اگر در آيات مربوط به اميرالمؤمنين (ع) نام آن حضرت صريحاً ذکر مي شد با اين حکمت منافات داشت.
پاسخ دوم ـ که حضرت امام (ره) نيز در کتاب
کشف الاسرار مطرح فرموده اند و ظاهراً آن را مناسب تر مي دانند اين است که اگر نام مبارک اميرالمؤمنين (ع) با صراحت در قرآن آمده بود، منافقاني که تصميم به قتل پيامبر اکرم (ص) گرفته بودند تا پس از آن حضرت به رياست برسند، براي نيل به مقصود خود در قرآن دست کاري مي کردند؛ و روشن است که دست کاري و تحريف قرآن چه لطمه جبران ناپذيري بر پيکر اسلام وارد مي ساخت
منبع : شیعه انلاین
چرا دوستان همون امام رضای خودمون وقتی از شون سؤال کردند آیا نام جدتان در قرآن آمده فرمودند بلی در سوره مریم آیه 50 و جعلنا لهم لسان صدق علیا. جالبه که خداوند این را در جواب حضرت ابراهیم که از خدا خواسته بود برای او لسان صدقی در امت آخر قرار دهد فرموده. آنجا که گفته: واجعل لی لسان صدق فی الآخرین. سوره شعراء آیه 84 . تأییدش دعای ندبه: و بعض اتخذته لنفسک خلیلا و سألک لسان صدق فی الآخرین فأجبته و جعلت ذلک علیا. همچنین تفسیر علی بن ابراهیم ذیل آیه. ضمنا این دو آیه محتملا بعدا از یکدیگر جدا شده اند مانند آیه تطهیر