گناهان کبیره / شرابخواری (2)
همانطور که در مطلب قبل گفتیم، شراب هر چقدر هم که کم باشد، باز حرام است. در حرمت شرابخواری، فرقی بین کم و زیاد، خالص و ناخالص و ممزوج با چیز دیگری نیست؛ پس اگر قطره ای از شراب در ظرفی پر از مایعی ریخته شود، تمام آن مایع آشامیدنی حرام است.امام صادق(علیه السلام) در این باره می فرمایند:
“هر چیزی که مستی آورنده است، پس کم آن هم حرام است. فردی عرض کرد: آنقدر آب بررویش می ریزم تا مستی اش برود. امام(ع) فرمودند: نه چنین نیست. چگونه آب، حرام خدا را حلال می کند؟ از خدا بترس و آن را نیاشام.”(1)
به شرابخوار دختر ندهید
از حضرت امام صادق(ع) روایت شده است که رسول خدا محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند:
” کسی که شراب را پس از آنکه خداوند به زبان من حرام فرمود، بنوشد؛ شایسته نیست هنگامی که به خواستگاری بیاید با او ازدواج کنید و شفاعتش پذیرفته نیست و گفتارش نباید مورد تصدیق و گواهی واقع شود و نباید او را امین دانست. و کسی که او را مورد اطمینان دانسته و چیزی به آن بسپارد، از خداوند برای او پاداش و عوضی نیست.(2)و فرمودند:
“کسی که دخترش را به شرابخوار (برای ازدواج) بدهد، مثل این است که دخترش را برای زنا دادن از خانه بیرون کرده است.(3)”
شرکت در مجلسی که شراب در آن خورده می شود
غذا خوردن از سر سفره ای که در آن مسکری است و حتی دیگری بیاشامد و خود فرد از نوشیدن آن پرهیز کند، حرام است. امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می فرمایند:
“لعنت شده، کسی که بر سر سفره ای که در آن شراب خورده می شود، بنشیند”(4)
و هم چنین ایشان می فرمایند:
“با شرابخوار هم نشین نشوید. به درستی که لعنت الهی چون نازل شود، به تمام مجلسیان می رسد.”(5)
قبول نشدن نماز شرابخوار
حرفی که همیشه به طور عامیانه شنیده ایم این است که کسی که شراب می خورد، نمازش قبول نیست. در این باره دو حدیث از امام صادق(علیه السلام) نقل می کنیم. ایشان می فرمایند:
“شرابخوار مانند بت پرست با خداوند عزوجل ملاقات می نماید. و کسی که یک بار شراب بخورد، خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند.”(6)
“… ابی الصحاری می گوید: از امام صادق(ع) حکم شرابخوار را پرسیدم. آن حضرت(ع) فرمودند: تا زمانی که ذره ای شراب در رگ هایش باشد، نمازش قبول نخواهد شد.”(7)
حد شرابخواری
هرگاه شخص عاقل بالغ، از روی علم و عمد و اختیار خود، هر چند یک قطره شراب بنوشد؛ و البته اگر به وسیله دو مرتبه اقرار خودش یا گواهی(شهادت) دو فرد عادل ثابت شود، باید بر او حد جاری شود. حد شرابخواری 80 ضربه تازیانه است.
اگر شرابخواری در مکان مقدسی مانند مکه مکرمه و یا در زمان محترمی مانند ماه مبارک رمضان باشد، چون هتک حرمت الهی کرده است، علاوه بر 80 ضربه تازیانه باید تعزیر(مجازات های تربیتی) هم بشود.(8)
البته قابل ذکر است که حد شراب بر کسی که توبه کند، جاری نمی شود.
هر کس آب را با لذت بیاشامد، خداوند وی را از شربت های بهشتی بهره مند می فرماید.
پی نوشت:
1. مستند الشیعه، کتاب مطاعم و المشارب به نقل از صحیحه بجلی. . به نقل از به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2. باب شرابخواری.
2. کافی. . به نقل از به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2. باب شرابخواری.
3. مستدرک الوسائل. همان.
4. وسایل الشیعه.همان.
5. وسایل الشیعه کتاب الاشربة، ج 17، باب 33، ص 299، حدیث 2.همان.
6. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، تالیف شیخ صدوق(ره)، ترجمه ابراهیم محدث بندرریگی.نشر اخلاق. ص523-525.
7.همان
8. به نقل از به نقل از گناهان کبیره. نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2.باب شرابخواری.( برای مطالعه دقیق شرایط حد می توانید به این کتاب مراجعه فرمایید.)
ماءمعین
“امیرالمؤمنین فرمودند: هیچ بنده ای نیست مگر اینکه چهل لطف و توفیق از ناحیه خداوند دارد تا اینکه چهل گناه کبیره مرتکب شود. زمانیکه چهل گناه کبیره کرد، پرده ها و الطاف خدا برداشته شود، خدا به ملائکه وحی فرماید: با بال و پر خود بنده مرا بپوشاند (و او را حفظ کنید). پس ملائکه او را با پرهای خود می پوشانند، پس بنده تمام گناهان را انجام می دهد تا اینکه مردم او را با اعمال قبیح او تعریف و گفتگو نمایند. ملائکه گویند: خدایا این بنده تو تمام گناهان را عمل کرد و ما از اعمال او حیا می کنیم، پس خداوند به آن ها وحی نماید؛ بالهای خود را بردارید و از او کنار روید.”