Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-useronline domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
پيدايش تشيع - حدیث کده : اثبات حقانیت مکتب اهل البیت علیه السلام

پيدايش تشيع
در مورد پيدايش تاريخي شيعه و ظهور آن نظرات گوناگوني از سوي مورّخين ارائه شده که به عمده آن‏ها اشاره مي‏کنيم:

ظهور تشيع در عصر پيامبر

شيعه اماميه معتقد است که بذر اوليّه تشيّع را خداوند در قرآن کريم نشانده و پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله در طول دوران رسالتش آن را آبياري کرده است. بنابراين شجره طيبه تشيّع در زمان حضور نبيّ گرامي اسلام به ثمر نشسته و به همين جهت عدّه‏اي در زمان پيامبرصلي الله عليه وآله به اين عنوان معروف بوده‏اند؛ مثل: سلمان فارسي، ابوذر غفاري، مقداد بن اسود و غيره. اين قول و نظريه را – ان شاء اللَّه – اثبات خواهيم کرد.

ظهور تشيع در سقيفه

بعضي از تاريخ نگارانِ اهل سنّت معتقدند: هنگامي که در سقيفه عدّه‏اي – به تبع نص – به دنبال حضرت علي‏عليه السلام رفتند، تشيّع به وجود آمد. ابن خلدون،[1]  دکتر حسن ابراهيم حسن،[2]  احمد امين مصري[3]  و محمّد عبداللَّه عنّان[4]  از نويسندگان اهل سنت و جولد تسهير[5]  (شرق‏شناس معروف) اين نظريه را پذيرفته‏اند.

ظهور تشيع هنگام قتل عثمان

گروهي نيز عقيده دارند که هنگام حمله مردم به خانه عثمان و کشتن او، تشيّع ظهور پيدا کرده است. از ميان اهل سنت، ابن حزم اندلسي[6]  و دکتر علي سامي النشار[7]  و از بين شرق‏شناسان، فلهاوزن چنين نگرشي دارند.[8] .

ظهور تشيع پس از شهادت حسين بن علي‏

دکتر کامل مصطفي شبيبي معتقد است که تشيّع و شيعه پس از شهادت امام حسين‏عليه السلام ظاهر گشته است.[9] .

تأثر تشيع از افکار فارسيان

برخي معتقدند که فکر و ايده تشيّع برخاسته از افکار ايراني است که به پايتخت اسلام نفوذ کرده است. از ميان شرق‏شناسان، دوزي،[10]  فان فلوتن،[11]  براون،[12]  و از ميان اهل سنت، احمد امين مصري[13]  و احمد عطية اللَّه[14]  چنين نظريه‏اي را ابراز کرده‏اند.

تشيع متأثر از افکار ابن سبأ
عده‏اي معتقدند که تشيّع متأثّر از افکار عبداللَّه بن سبأ مي‏باشند که در عصر عثمان، مسلمان شد. برخي از اين افراد عبارتند از: دکتر علي سامي النشار،[15]  سيد محمد رشيد رضا،[16] شيخ محمّد ابوزهره[17] و ابوالحسن ملطي.[18] .
در اين بحث نظريه اوّل را به اثبات خواهيم رساند که در نتيجه، آراي ديگر خود به خود ابطال خواهند شد؛ اگرچه در رساله‏اي مستقلّ هم راجع به عبداللَّه بن سبأ بحث نموده‏ايم.

منابع

[1] تاریخ ابن خلدون , ج3 , ص 364

[2] تاریخ السلام  , ج1 , ص 371

[3] فجر السلام , 266

[4] تاریخ الجمعیات السریه , ص 26

[5] العقیده و الشریعه فی الاسلام , ص 174

[6] الفصل , ج2 , ص 78

[7] نشأة الفکر الفلسفی فی الاسلام , ج2 , ص78

[8] الخوارج والشیعه , ص 146

[9] الصله بین التصوف و التشیع , ص23

[10] تاریخ المذاهب الاسلامیه , ج1 , ص41

[11] همان

[12] فجرالاسلام , ص111 ,

[13] همان

[14] القاموس الاسلامی الاسلامی ,ج3 , ص222

[15] نشأة الفکر الفلسفی فی الاسلام , ج2 , ص18

[16] السنه و الشیعه  , ص 4-6

[17] المذاهب الاسلامی , ص64

[18] التنبیه و الرد علی اهل الاهواء البدع , ص25

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شیعه شناسی
از اثار صلوات در برزخ وقبر

– رفع عذاب قبر   رسول خدا – صلى الله عليه و آله – فرمود: هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق …

شیعه شناسی
اثار صلوات (دستورهای ختم صلوات)

براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده …

شیعه شناسی
اثار صلوات ( مکانهای فرستادن صلوات )

  177 – صلوات هنگام عبور از مسجد   عامه از امير المؤ منين – عليه السلام – روايت كرده اند كه فرمود: اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر – صلى الله عليه و آله …