تایید رقص صوفیانه ( سماع ) توسط آقای دینانی و تحریم مراجع عظام + مستند سماع
- بهدست: Admin
- دستهبندی: نقد مکاتب بشری
- برچسبها: آقای دکتر دینانی, آواز, آیت الله العظمی سیستانی, آیت الله العظمی مکارم شیرازی, آیت الله سید محمد شاهرودی, آیت الله سید محمد صادق روحانی, آیت الله صافی العظمی گلپایگانی, آیت الله گرامی, آیت الله محمدعزالدین حسینی زنجانی, آیت الله مظاهری, آیت الله موسوی اردبیلی, آیت الله نوری همدانی, ابراهیم دینانی, اختلاط زن و مرد, استاد ابراهیم دینانی, استاد دینانی, انحرافات, بدعتها, برنامه معرفت شبکه ۴, تحریم دکتر دینانی, تحریم مراجع معظم, دکتر دینانی, رقص, رقص صوفیانه سماع, رقص و موسیقی, سماع, شمس تبریزی, عرفان, عقاید باطل صوفیه, فلسفه, محیی الدین ابن عربی, مراجع, مستند سماع, مقام معظم رهبری, مولانا, نقد
تایید رقص صوفیانه ( سماع ) توسط آقای دینانی و تحریم مراجع عظام + مستند سماع
اساسی ترین مشکل مکاتب بشری (من جمله فلسفه و عرفان مصطلح)، خودبنیادی نظری و اعتقادی و بی توجهی و بلکه مخالفت با تعالیم برهانی و عرفانی اصیل و صحیح اهل بیت علیهم السلام است که تاثیرات آن را میتوان در نظریات این مکاتب در عرصه های گوناگون دینی و اعتقادی مشاهده کرد.
با اینکه در آیات و روایات ، بارها از بدعت گذاری و همچنین تفسیر به رای آیات قرآن مجید ، به شدت نهی شده و حتی آن را مساوی و معادل کفر معرفی کرده اما این مسئله در مطالب عرفا و متصوفه به وفور یافت میشود!
یکی از این بدعتها و انحرافات که توسط متصوفه ترویج و تایید میشود ، سماع نام دارد که با رقص ، حرکات موزون و نواختن آلات موسیقی همراه است.
در اصطلاح صوفیان سماع به معنی خواندن آواز و یا ترانه عرفانی توسط قوال یا قوالان (گاه همراه با نغمه ساز) و به وجد آمدن شنوندگان در مجالس «ذکر جلی» است. به مجموعه ی قوالی، نغمه سازی ، به وجد آمدن و رقص، سماع گفته میشود.
در دوره های مختلف ، در سماعِ صوفیان علاوه بر رقص و موسیقی ، مفاسد دیگری هم صورت میگرفته است . من جمله میتوان اختلاط زن و مرد و شاهد بازی را نام برد. همچنین در تاریخ ذکر شده است که برخی (مولوی) سماع را بالاتر از نماز میدانستند و آن را مانند فریضه ای از فرائض قلمداد میکردند!
این انحراف آنقدر شدید و ناپسند بوده که حتی برخی از سران تصوف ، زبان به اعتراض گشوده و آن را مذمت کرده اند. برای نمونه محیی الدین ابن عربی آندلسی صاحب فتوحات در موارد مختلف از کتابها و رسالههای خود سماع را مطرح کرده است و در بسیاری از موارد موضع شدیدی در برابر آن گرفته است.
وی میگوید : … بعد از مراسم پر هیاهوی سماع، به یکدیگر به خاطر اعمال خود تهنیت میگوییم، در حالی که فرشتگان و ملأ اعلی به ما، به خاطر از دست دادن دین و عقل خود تسلیت میگویند!….. رقص و پایکوبی لایق حضرت حق نیست؛…. وی در ادامه تأکید میکند: «هر کس (در سماع) حرکت و جست و خیز کند و مدّعی شود که: خدا را شهود کردم و خدا من را به خودم نمود، پس او دروغگو است!»[1]
بعد از مشاهده تاییدات و توجیهات کذایی و تفسیر به رای های آقای دینانی درباب سماع ، بر آن شدیم وظیفه خود در راستای آگاه سازی عموم را انجام داده و از مراجع معظم درباره صحبت های ایشان استفتاء کنیم و نتیجه این شد که همه مراجع ، سخنان او را رد کرده و مهر بطلان بر آن زدند. بارها از آقای دینانی درخواست شده که در مناظره حضور پیدا کند اما او هم مانند بسیاری از فلاسفه و عرفا ، به توهین به مخالفان پرداخته ، آنها را نادان و جاهل (قریب به مضمون) خوانده و حاضر به مناظره نشده است.
متن صحبتهای آقای دینانی در تایید و ترویج سماع (رقص صوفیانه)
عرض کنم که خب این نسبتهایی که میدن که شما فرمودید هر کسی به اندازه فهم خودش حرف میزنه. یعنی چون در همون مرتبه هستند از رقص فقط الواتی میفهمند و رقاصی میفهمند و هرزه درائی! کسی که رقص رو هرزه درائی میدونه فکر میکنه که رقص مولانا هم هرزه درائیه. این دیگه بیشتر از این هم نمیتونه بفهمه! بیچاره خب چیکار بکنه. این مرتبه فهمش همینه. اون خودش همینه فکر میکنه هر کسی که از رقص صحبت کرد هم در همین حد رقص اوست!
اما من قبل از اینکه وارد بیان و توضیح این مطلب بشم یک حکایتی نقل کنم که البته این واقعیته. سعدالدین حمویه که یکی از عرفای بزرگه. خیلی عارف بزرگیه. در یه جلسه ای نشسته بود که عرفا بودن. اون جلسه سماع بود. شعری خونده شد و حالی دست داد به عرفا و عرفا به رقص درآمدند به حرکت درآمدند. سعدالدین حمویه همچنان آرام نشسته بود در بحر تفکر هیچ تکون نیمخورد.
یه کسی از اونا که در حال رقص بود گفت که مولانا ! جلسه ی سماعه رقصه… تو رو ساکت میبینم! سعدالدین حمویه این آیه رو قرائت کرد- فرمود : «و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمرّ مرّالسحاب»
شما این کوهها رو میبینی که ساکته سالها صامت و ساکت موندن . این کوه رو ما میبینیم هزاران ساله سر جاش تکونم نمیخوره صدا هم نمیکنه. اما در باطن امر و در واقع و نفس الامر این کوه مانند ابر در حرکته. «تمرّ مرّالسحاب….»یعنی ماندد ابرها در حرکته. کوهها در حرکتن. ابر هم حرکت میکنه…ابر همیشه در حرکته رقصه. و اون جمله ای که شما فرمودید از خواجه که حکیمه خدا رحمتش کنه حکیم متالهه…
رقص نوعی حرکته …منتهاش حرکتی است که یک مبنایی تکونش میده. یه محرکی داره
مجری : احسنت!
رقص بیخودی که نمیاد که! اصلا رقص بیخودی نمیشه یه محرک میخواد…اگه بیخودی باشه اون حرفه است اون تکنیکه این همین هرزه درائیه . یه رقاص حرفه ای که یه رقص واقعی نمیکنه. اون حرفشه… تکنیکه. اما اون کسی که به رقص میاد یه محرکی از درون داره…محرک از درون. رقص نوعی حرکته ولی حرکت ویژه! نه هر حرکتی رقصه. حرکت ویژه رقصه.
حرکتی است که از نقص به کمال میره. اگه ما رقص رو اینطور معنی کنیم که از نقص به کمال رفتنه ، نه تنها عارف در رقص میاد ، نه تنها انسان در رقص میاد ، هستی در رقصه.
مجری : احسنت!
برای اینکه هستی همواره علی الاتصال و علی الدوام از نقص به کمال میره. از قوه به فعلیت. از مرحله ی قوه به فعلیت.
مجری : رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست!
یعنی از نقص به کمال رفتن. کسی که مونده عرض کردم همون بحث اولی…کسی که به یه چیزی خرسند و قانعه همتش کمه دیگه. یه چیزی بهش رسیده حالا اینو سخت نگه میداره و به همینجا هم قانعه. این حرکت حبّی نداره حرکت کمالی نداره. یعنی به بالاتر نمیخواد برسه. اصلا خواستن نداره. نمیخواد .. همینو میخواد.
اما کسی که هل من مزید میگه برا کمال و هر لحظه بالا و بالا و بالاتر میخواد بره از نقص به کمال بره ، این در واقع در یه رقصه! حالا شجر در رقصه حجر در رقصه دریا در رقصه کوه در رقصه. همین کوه هم حرکت جوهری داره حرکت حبّی داره در رقصه…عالم در رقصه.
منتها رقص عارف باز با رقص جماد و نبات و حیوان یه تفاوتی داره. اونا هم از نقص به کمال میرن. ولی از نقص به کمال رفتن عارف یک حرکت دیگری میخواد. چون عارف یه حرکت فیزیکی داره در بدنش. بدنش هم مانند سایر موجودات در حرکته.چون بدنم که آرام نیست بدنم از نقص به کمال میره. وحتی وقتی پیر میشه رو به نزول میره اونم یه نوع کمالی دیگه است. یعنی اون نزول رو برای کمالی دیگه آغاز میکنه.
اما عارف غیر از حرکت فیزیکی و بدنی که در کل عالم هست یه حرکت روحی داره ، که روحش در حرکته. اصلا روح ریحه پروازه.
این رقص روحانی درونی سرایت میکنه به بدن!!
اون رقص در درونه داره حرکت حبّی در تعالی فکریست و عشقی!!
اما اون روح چنان سیطره بر بدن داره که بدن هم به حرکت درمیاد! یه رقص موزون!
اتفاقا این رقص عارف مطابق همون حرکت درونیشه. یعنی همینطور که قلبش روحش در حرکته بدنش هم به موازات روحش به حرکت درمیاد.
این رقص عارفه! این هرزه درائی نیست که!
مجری : احسنت!
درکتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی نوشته علی امینی نژاد سماع را از مستحسنات صوفیه خوانده است
این شاید جای تعجب نباشدوقتی در حوزه علمیه قم واز موسسات مهم گشور کتابی چاپ می شود که درآن سماع را از مستحسنات سوفیه میداندودوتن از بزرگان فلسفه مثل آقای فیاضی کل کتاب را تایید می کنند آن هم روحانیون در س خوانده حوزه چه توقعی از اساتید دانشگاهها ودانشجویان ومردم داریم چرا اینقدر صوفیه در جامعه نفوذ کرده است؟جواب آن واضح است چون مبانی فلسفه وعرفان با صوفیه یکی است یکی بودن خالق ومخلوق(وحدت وجود)،جبر،الواحد،تجلی ذات و…همه نتیجه ای واحد دارد وآن بدعت گذاری ها ونظرات جدیدبشری برای رسیدن به کمال ودور شدن از مسیرحقیقی رسیدن به کمال وسعادت.
استفتاءازمراجع درباره سخنان آقای دینانی درشبکه۴ وحکم سماع
اخیرا یکی از اساتیددانشگاه برای موجه جلوه دادن سماع(رقص صوفیانه)با استنادبه سخنان برخی صوفیان واستشهادبه آیه شریفه(وتری الجبال تحسبها جامده وهی تمرمرالسحاب)که همه کوهها وابرها وعالم دررقص وسماع اندوی همچنین با بیان اینکه سماع حرکانی موزون،ناشی ازرقص وتلاطم روح است سماع را تایید کرده وبه دفاع از آن پرداخته با توجه به رواج روز افزون تصوف وعرفانهای کاذب خواهشمندیم بفرمایید آیا از لحاظ اسلام سماع حکم رقص رادارد وحکم آن چگونه است؟
پاسخ مراجع (دام ظلهم)
مقام معظم رهبری:
ترویج عقاید باطل صوفیه حرام است. تقرب به خدای متعال با عبادت های جعلی حاصل نمیشود و باید از روش اهلبیت (علیهم السلام) پیروی کرد.
آیت الله سیستانی
موسیقی لهوی حرام است و همینطور غنا که سخن باطل با کیفیت لهوی است حرام می باشد واگر سخن باطل نباشد نیز اشکال دارد , و این روشها بر خلاف طریقه ی صحیحه اتباع اهل بیت (علیهم السلام) است.
آیت الله صافی گلپایگانی
به هیچ وجه مستندشرعی نداردبایدبدانیدافرادی که به اصطلاح عرفا نامیده میشوند اکثریت دارای انحرافات فکری وعقیدتی وروشهای خرافی می باشندوگفتارها
وسخنانی دارندکه بانصوص قرآن مجید واحادیث شریفه مخالفت دارد.افرادی از این فبیل طریقه متشرعه وملتزمین به احکام وآداب شریعت رانداشته اندواگر هم برخی آنها رااز عقاید
فاسده تبرئه نمایندبرای شخص مسلمان آراء وعقایدشان حجت نیست وقدرمسلم این است که این افرادوآرائشان در طول چهارده قرن در محیط مذهب وتشیع هیچگاه مرجع وملجا نبوده است ودر همه ادوارواعصاررهبران عقیدتی شیعه ،افرادی مثل ابن بابویه پدرصدوق وخودصدوق وشیخ مفیدها وشیخ طوسی ها وعلامه حلی هاومجلسی هاوصدها وهزارها علمااز این قبیل بوده اند که در ارائه مرزهای بین کفرواسلام وهمواره کلامشان قطعی وقاطع بوده استو اکنون هم راه وصراط مستقیم همان راه آنهااست ومع ذلک برای مزید شناسایی به حال این افراد میتوانید به کتابهایی مثل خیراتیه وفضائح الصوفیه ونقدی برمثنوی وحدیقة الشیعه وعرفان وتصوف وجستجو درعرفان اسلامی رجوع نمایید.
تصویراسکن شده پاسخ معظم له که برای ایمیل ماارسال شده بود
آیت الله مکارم شیرازی
در اسلام چیزی به نام سماع نداشته و نداریم و این مطلب ساخته دست برخی از فرقه های منحرف صوفیه است.
آن آیات نیز هرگز دلالت بر جواز رقص سماع نمی کند و استدلال و استناد به آن آیات برای جواز این رقص غلط اندر غلط است.
جهت اطلاع از عقاید انحرافی صوفیه می توانید کتاب ما «جلوه حق»رجوع کنید.
آیت الله مظاهری
حرام است و شرکت در این گونه جلسات نیز جایز نیست.
آیت الله نوری همدانی
اینگونه برداشتها از قرآن که منشأ آن هوی و هوس میباشد و هیچگونه مستند عقلائی ندارد و تفسیر به رأی است حرام است.
آیت الله سیدمحمد صادق روحانی
اولاحکم رقص رادارد ثانیاحکم تفسیرقرآن به رای نیزداردثالثاجزای رجاء تصوف وعرفان کاذب رادارد.
تصویر استفتاء به دستخط معظم له
آیت الله سید محمدعزالدین حسینی زنجانی
فرق صوفیه و اعمال آنها از نظر فقه شیعه مورد تایید نبوده و سماع نیز جایز نیست.
آیت الله سیدمحمد شاهرودی
سماع و حرکاتی که معروف به رقص سماع است نیز جائز نیست.
آیت الله موسوی اردبیلی
استناداینگونه اعمال به آیات قرآن بی اساس وفاقداعتباراست وانجام آنها شرعیتی ندارد.
تصویر استفتاء
آیت الله گرامی
آیا حرکات ابروکوه رقص است؟گویا معنای رقص را استادنفهمیده رقص طبق روایات معتبرحرام است .والسلام
تصویر امضای معظم له که زیر پاسخ ایمیل شده بود
نکته:مراجعی که تصویر خط یا امضای آنها درج نشده بود به ایمیل تنها جواب را ارسال شده بود به صورتی متنی بود.
استفتاء از مراجع درباره سخنان آقای دینانی در شبکه ۴ و حکم سماع
سوال : اخیرا یکی از اساتید دانشگاه برای موجه جلوه دادن سماع(رقص صوفیانه) با استناد به سخنان برخی از صوفیان و استشهاد به آیه شریفه (و تری الجبال تحسبها جامده و هی تمرّ مرّالسحاب) گفته که همه کوهها و ابرها و عالم در رقص و سماع اند . وی همچنین با بیان اینکه سماع حرکاتی موزون ، ناشی از رقص و تلاطم روح است ، سماع را تایید کرده و به دفاع از آن پرداخته است. با توجه به رواج روز افزون تصوف و عرفانهای کاذب خواهشمندیم بفرمایید آیا از لحاظ اسلام سماع حکم رقص را دارد؟ و حکم آن چگونه است؟
برای دانلود مستند تصویری سماع بر روی لینک های زیر کلیک کنید :
دانلود با کیفیت بالـا: لینک مستقیم [حجم = ۱۲۲ مگابایت]
دانلود با حجم پایین: لینک مستقیم [حجم = ۱۵ مگابایت]
برای دانلود و مشاهده تصاویر دستخط استفتاءات و ایمیلهای ارسالی توسط دفاتر مراجع عظام بر روی لینک زیر کلیک کنید :
لینک مستقیم [حجم = ۷۵۰ کیلوبایت]
برای دانلود فایل تصویری سخنان آقای دینانی بر روی لینک زیر کلیک کنید :
لینک مستقیم [حجم = ۶٫۲ مگابایت]
دریافت مستندات با سه کیفیت برای ذخیره فایلها از دانلود منیجراستفاده کنید ویا save ase …را بزنید
عزیزان برای تکثیر این کلیپ تلاش کنندتا این بدعتها برداشته شودمی توانید بعد از دریافت آنها را به هر فرمتی که خواستید تبدیل کنیدچه برای موبایل چه برای دستگاههای صوتی وتصویری
لینک فایل flv برای دریافت لینک را در دانلود منیجر کپی کنید
دریافت فایل پی دی اف مقاله
[1] – ادّعای همیشگی و مکرّر سماعیان. شمس تبریزی میگفت: « تو با رقص! به خدا میرسی!»
با سلام
این قضیه شده مثل قضیه منصور حلاج و عالمان ظاهربین زمان خودش
راست میگن که تاریخ تکرار میشه…
علی اقا لابد امام زمان روحی فداه هم نفهمیدن که تو توقیع منصور حلاج لعن کردن
اونم بخاطره اعتقاداتش بوده به خودت بیا فقط امام زمانت نه کس دیگه
2- الاحتجاج، ج 2، ص 475 – 474 ؛ الغيبه، ص 410.