امام صادق علیه السلام : هرکس بر غیر شاقول حمران باشد زندیق است اگرچه محمدی یا فاطمی یا علوی باشد
در مکتب برهان و دین، مذهب اهل تعطیل در مورد معرفت خداوند باطل است. و معناى تعطیل این است که بشر حتّى از بحث درباره وجود خداوند طفره رفته و یا اینکه وجود او را انکار کند، امّا پس از اقرار به وجود خداوند هر گونه تعمّق و تحقیق و جستجو درباره معرفت کنه ذات او داخل در مسأله تشبیه است.
حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ وَ مُحَمَّدٍ ابْنَیْ حُمْرَانَ قَالا اجْتَمَعْنَا عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی جَمَاعَةٍ مِنْ أَجِلَّةِ مَوَالِیهِ وَ فِینَا حُمْرَانُ بْنُ أَعْیَنَ فَخُضْنَا فِی الْمُنَاظَرَةِ وَ حُمْرَانُ سَاکِتٌ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا لَکَ لَا تَتَکَلَّمُ یَا حُمْرَانُ فَقَالَ یَا سَیِّدِی آلَیْتُ عَلَى نَفْسِی أنی [أَنْ] لَا أَتَکَلَّمَ فِی مَجْلِسٍ تَکُونُ فِیهِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَکَ فِی الْکَلَامِ فَتَکَلَّمْ فَقَالَ حُمْرَانُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً خَارِجٌ مِنَ الْحَدَّیْنِ حَدِّ التَّعْطِیلِ وَ حَدِّ التَّشْبِیهِ وَ أَنَّ الْحَقَّ الْقَوْلُ بَیْنَ الْقَوْلَیْنِ لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ أَنَّ النَّارَ حَقٌّ وَ أَنَّ الْبَعْثَ بَعْدَ الْمَوْتِ حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیّاً حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ لَا یَسَعُ النَّاسَ جَهْلُهُ وَ أَنَّ حَسَناً بَعْدَهُ وَ أَنَّ الْحُسَیْنَ مِنْ بَعْدِهِ ثُمَّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ثُمَّ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ ثُمَّ أَنْتَ یَا سَیِّدِی مِنْ بَعْدِهِمْ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التُّرُّ تُرُّ حُمْرَانَ ثُمَّ قَالَ یَا حُمْرَانُ مُدَّ الْمِطْمَرَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الْعَالِمِ قُلْتُ یَا سَیِّدِی وَ مَا الْمِطْمَرُ فَقَالَ أَنْتُمْ تُسَمُّونَهُ خَیْطَ الْبَنَّاءِ فَمَنْ خَالَفَکَ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ فَهُوَ زِنْدِیقٌ فَقَالَ حُمْرَانُ وَ إِنْ کَانَ عَلَوِیّاً فَاطِمِیّاً فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ إِنْ کَانَ مُحَمَّدِیّاً عَلَوِیّاً فَاطِمِیّاً.[۱]
حمزه و محمّد دو فرزند حمران گفته اند: با گروهى از بزرگان اصحاب امام صادق علیه السّلام در محضر مقدّسش بودیم و حمران بن أعیَن هم در میان ما بود، ما سخت سرگرم مناظره و بحث بودیم و حمران ساکت بود و هیچ نمى گفت، امام صادق علیه السّلام به او فرمود: حُمران چه شده است که سخنى نمى گویى؟ عرض کرد:
سرورم، من با خود عهد کردهام در انجمنى که شما حضور داشته باشید سخن نگویم (تا استفاده بیشترى برم). امام صادق علیه السّلام فرمود: من بتو اجازه مىدهم که بگوئى، شروع کن (بگو)! آنگاه حُمران گفت: گواهى مىدهم که نیست معبود بر حقّى جز خدا، او یگانه است و شریکى ندارد، نه همسرى گرفته و نه فرزندى دارد، و از دو حدّ خارج است: یکى؛ نبودن، و دیگرى شبیه بودن به موجودى، و در افعال بندگان سخن حقّ بین این دو گفته است (جبر و تفویض) نه جبر است و نه تفویض (یعنى اختیار است)، و گواهى مىدهم که محمّد صلى اللَّه علیه و آله بنده و پیامبر اوست، که فرستاده است وى را همراه با هدایت (که قرآن، محض هدایت است) و به دین درست (که اسلام آئین حقّ است) تا آشکار سازد و غالب گرداند آئین خویش را بر همه دینها، و احکام آنها را (پارهاى را از جهت اصل و پارهاى را از جهت کیفیّت) منسوخ سازد، هر چند مشرکان مایل نباشند، و گواهى مىدهم که بهشت حقّ است و آتش جهنّم حقّ، و بر انگیخته شدن پس از مرگ حقّ است، گواهى مىدهم که یقینا علىّ علیه السّلام حجّت خداست بر مخلوقش، مردم نمىتوانند آن را نادیده بگیرند و پس از او حسن علیه السّلام، و بعد از او حسین علیه السّلام سپس علىّ بن الحسین بعد محمّد بن علىّ، و بعد تو، اى سرور من پس از ایشان، وقتى سخنش به اینجا رسید حضرت صادق علیه السّلام فرمود: مقیاس حقّ مقیاس حمران است، آنگاه فرمود: اى حمران «مطمرى» بین خودت و جهان کشیدى. گفتم: آقاى من «مطمر» چیست؟ فرمود: شما آن را (شاقول یا) ریسمان بنّایى مى نامید، پس هر کس که تو را در این امر مخالفت نماید،زندیق است. حمران گفت: و اگر چه نژاد او به حضرت علىّ علیه السّلام و فاطمه سلام اللَّه علیها رسد؟ امام علیه السّلام فرمود: و حتّى اگر تبارش محمّدى و علویّ و فاطمیّ باشد.
توضیح عقاید حمران بن اعین
فلسفه و عرفان به این مسأله مهم توجّه نداشته، پس از بحث اثبات وجود خداوند، در مورد شناخت حقیقت ذات او بحث مى کند، و در نهایت کنه وجود او را عین وجود و هستى مطلق و بى منتها مى داند که به صورت اشیاى گوناگون ظهور کرده است. این عقیده مستلزم تشبیه ذات خداوند به ممکنات از حیث ذات و سنخ وجود[۲] مى باشد، بلکه موجب انکار وجود خالق متعال و خالقیت اوست.
اساس معرفت مکتب عقل و برهان و دین، بر تنزیه مطلق خداوند متعال از وجود و صفات مخلوقات استوار است، امّا مکتب معرفت بشرى نه از تشبیه ذات خداوند ابایى دارد، و نه تنزیه ذات خداوند متعال را لازم مىداند، بلکه ترک تفکّر در شناخت ذات خداوند متعال را مصداق تعطیل مىشمارد، و ذات قدّوس خداوند جلّ وعلا را عین اشیا مىانگارد.
در کتاب “علیّ بن موسى الرضا علیهالسلام والفلسفة الإلهیة” چنین آمده است:
یجب التحرز عن التنزیه الصرف، کما یجب التنزه عن التشبیه المحض، للزوم الاتقاء عن حدی التعطیل والتشبیه.[۳]
خداوند را نباید تنزیه صرف کرد، کما اینکه از تشبیه محض نیز باید پرهیز کرد؛ زیرا از دو طرف تعطیل و تشبیه باید کناره گرفت.
گر چه ما بیان داشتیم که اساس معرفت صحیح خداوند متعال بر تنزیه صرف وجود او سبحانه و تعالی است، و هر گونه بحث و فحص در مورد شناخت حقیقت ذات خداوند متعال داخل در مراتب تشبیه بوده، و گمراهى و مورد منع مىباشد. أمّا اگر کسى به مبانى اهل فلسفه و عرفان در مورد معناى علّت و معلول و خدا و خلق آگاهى داشته باشد، به خوبى مىداند که بر اساس مبانى ایشان باید بین دو معناى تعطیل و تشبیه ـ که کاملا نقیض هم مى باشند ـ جمع کند، و نه تنها هیچ راهى براى گریز از تنزیه و تشبیه مطلق ندارد، بلکه باید در این مورد صریحا قائل به اجتماع نقیضین شود.
“ابن عربى” گوید:
اعلم أن التنزیه عند أهل الحقایق فی الجناب الإلهی عین التحدید والتقیید، والمنزه إما جاهل وإما صاحب سوء أدب.[۴]
بدان که تنزیه در نظر کسانى که در مورد خداوند به حقایق دست یافته اند، عین محدود کردن و در بند کشیدن ذات خداوند است، و کسى که خداوند را منزّه از وجود همه چیز مى داند یا نادان است و یا بى ادب!
رساله “وحدت از دیدگاه عارف و حکیم” به نقل از “ابن عربى” مى نویسد:
إن الحقّ المنزّه هو الخلق المشبّه.[۵]
همانا خداوندِ منزّه، خودِ همان خلق تشبیه شده است
و نیز “ابن عربى” مى گوید:
فإن قلت بالتشبیه کنت محدداوإن قلت بالتنزیه کنت مقیدا
وإن قلت بالأمرین کنت مسدداوکنت إماما فی المعارف سیدا[۶]
اگر خداوند را شبیه خلق دانى او را محدود کرده اى؛ و اگر او را منزّه از وجود همه مخلوقات بدانى، پس او را مقیّد و در بند دانسته اى؛ و اگر او را هم شبیه همه چیز دانى و هم منزّه از وجود همه چیز، در معارف امام و پیشوا خواهى بود!
و مىگوید:
ونزهه وشبه هوقم فی مقعد صدق[۷]
خداوند را هم منزّه از همه چیز بدان و هم شبیه و مانند همه چیز، تا به معرفت راستین دست یافته باشى!
در رساله “انه الحق” درباره خداوند آمده است:
مغایر و مباین چیزى نیست، و چیزى مباین او نیست.[۸] انیّت محضه اى را که… شیخ در فصل چهارم مقاله هشتم الهیات شفاء (جلد ۲ / صفحه۲۲۶ / ط ۱ رحلى) اثبات کرده است، تنزیهى است که عین تشبیه است، نه تنزیه از تنزیه و تشبیه.[۹]
تنزیه یعنى اینکه: خداوند را همانند ماسواى او ندانیم، و تشبیه یعنى اینکه: او را مانند غیر او بدانیم؛ این دو معنا صریحا دو معناى نقیض هم مىباشند، و این بسیار عجیب است که مدّعیان شناخت کنه ذات الهى به این صراحت به اجتماع نقیضین قائل شده و آن را محال نمىدانند، چنانکه ارتفاع نقیضین را هم محال ندانسته و قائل به تنزیه از تنزیه و تشبیه شدهاند. حضرت رضا علیه السلام در پاسخ سلیمان مروزى ـ که بین: “عین خدا بودن یک شىء” و “غیر او بودن آن” تناقضى نمىبیند ـ مىفرمایند:
یا جاهل، إذا قلت: “لیست هو”، فقد جعلتها غیره؛ وإذا قلت: “لیست هی غیره”، فقد جعلتها هو.[۱۰]
نادان، هنگامى که بگویى آن عین وجود خدا نیست، پس آن را غیر او قرار دادهاى؛ و وقتى بگویى غیر او نیست، پس آن را خود او قرار دادهاى.
و امام صادق علیهالسلام مىفرمایند:
لم یکن بین الإثبات والنفی منزلة.[۱۱]
بین نفى و اثبات چیز سومى وجود ندارد.
گذشته از اینکه بدترین معناى تشبیه، همان ادّعاى مسلک فلسفه و عرفان است که اشیا و مخلوقات را مراتب وجود و یا جلوه هاى مختلف ذات خداوند مىشمارد و خدا و خلق را عین هم مىداند. رساله “انه الحق” مىنویسد:
إن سریان الهویة الإلهیة فی الموجودات کلها أوجب سریان جمیع الصفات الإلهیة فیها من الحیوة والعلم والقدرة والسمع والبصر وغیرها، کلیها وجزئیها.[۱۲]
جارى شدن ذات خداوند در همه چیز، موجب شده است که تمامى صفات الهى یعنى حیات و علم و قدرت و سمع و بصر و غیر آن، همه و همه درموجودات جریان یافته باشد.
و مىنویسد:
واجب الوجود اگر حدود و خواصّى داشته باشد، بر ضدّ بعضى از ممکنات یا بر ضدّ تمام ممکنات، البتّه آنهایى که صفات و خواصّ ضدّى دارند، به زودى معدوم و برطرف شده از بین مى روند؛ بلکه باید گفت: هر یک از ممکنات حدّى است از خواصّ نامحدود او، و مرتبه اى است از تجلیات او… گرچه گفتن و شنیدن این سخن دشوار است، ولى حقیقت است که شیطان هم مظهر اسم یامضلّ است، و به هر حال در هر مخلوقى یک نشانه و صفتى که نمونه ضعیف بسیار ضعیفى از اسامى و صفات حقّ است، موجود است… بسیط الحقیقة کل الأشیاء، معنایش همین است… تمام صفات که در ممکنات هست به طور اعلى و اتم در او هست.[۱۳]
در رساله “لقاء اللّه” در مورد تشابه خالق و خلق آمده است:
صفات الممکن نوعان؛ نوع منه لازم جهة وجوده، وهذا لا یخالف صفات الواجب، بل یشبه ها.[۱۴]
صفات مخلوقات دو نوع است؛ یک قسم از آن لازمه جهت وجود آن است که این قسم مخالف با صفات خداوند نیست، بلکه شبیه صفات خداوند است.
در حالى که حضرت رضا علیه السلام فرمودند:
کل ما فی الخلق لا یوجد فی خالقه، وکل ما یمکن فیه یمتنع فی صانعه.[۱۵]
هر چه در خلق باشد در خالقش پیدا نمىشود، و هر چه در مخلوق ممکن باشد درباره آفریننده اش ممتنع است.
و امام صادق علیه السلام مىفرمایند:
من شبه اللّه بخلقه فهو مشرک، إن اللّه تبارک وتعالى لا یشبه شیئا، ولا یشبهه شیء، وکل ما وقع فی الوهم فهو بخلافه.[۱۶]
هر کس خداوند را شبیه خلقش بداند مشرک است، خداوند سبحانه و تعالی به هیچ چیز شبیه نیست، و هیچ چیز همانند او نیست، و هر چه در نظر آید خداوند بر خلاف آن است.
[۱] – معانی الأخبار، النص، ص: ۲۱۳
[۲] . گاهى وحدت وجودیان مىگویند: ما با کسانى که قائل به اتّحاد و حلول ذات خداوند در مخلوقات مىباشند، و نیز با کسانى که خدا و خلق را شبیه هم مىدانند تفاوت داریم، زیرا اعتقاد به حلول و اتّحاد و شباهت خالق و خلق تنها در صورتى ممکن است که ما دو موجود قبول داشته باشیم. در حالى که ما یک موجود بیشتر قبول نداریم!!
با توجّه به آنچه بیان داشتیم روشن است که: این سخن ایشان نه تنها گویاى اعتقاد آنان به شباهت ذات خداوند با سنخ وجود خلقى ـ چه موجود باشد و چه موجود نباشد ـ است، بلکه مساوى با انکار وجود خداوند مىباشد. و گویا وحدت وجودیان این عقیده را از اعتقاد به حلول و اتّحاد بهتر و معقولتر پنداشته اند که به این صراحت از آن گریخته، و به این پناه آورده اند!! در مناظره رسول خدا صلى الله علیه وآله با بت پرستان آمده است : فقال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: أخطأتم الطریق وضللتم، أما أنتم … فقد وصفتم ربکم بصفة المخلوقات، أو یحل ربکم فی شیء حتى یحیط به ذاک الشیء، فأی فرق بینه إذا وبین سائر ما یحل فیه من لونه وطعمه ورائحته ولینه وخشونته وثقله وخفته، ولم صار هذا المحلول فیه محدثاً قدیماً دون أن یکون ذلک محدثاًوهذا قدیماً، وکیف یحتاج إلى المحال من لم یزل قبل المحال وهو عز و جل کان لم یزل، وإذا وصفتموه بصفة المحدثات فی الحلول فقد لزمکم أن تصفوه بالزوال، وما وصفتموه بالزوال والحدوث فصفوه بالفناء، لأن ذلک أجمع من صفات الحال والمحلول فیه، وجمیع ذلک متغیر الذات، فإن کان لم یتغیر ذات الباری تعالى بحلوله فی شیء جاز أن لا یتغیر بأن یتحرک ویسکن ویسود ویبیض ویحمر ویصفر وتحله الصفات التی تتعاقب على الموصوف بها حتى یکون فیه جمیع صفات المحدثین ویکون محدثا، تعالى اللّه عن ذلک علوا کبیرا. ثم قال رسول اللّه صلىاللهعلیهوآله: فإذا بطل ما ظننتموه من أن اللّه یحل فی شیء فقد فسد ما بنیتم علیه قولکم. قال: فسکت القوم وقالوا: سننظر فی أمورنا. احتجاج، ۱ / ۲۲٫
[۳] . جوادى آملى، عبداللّه: علیّ بن موسى الرضا علیه السلام والفلسفة الإلهیة، ۲۵٫
[۴] . حسن زاده آملى، حسن: انه الحق، ۴۲٫
[۵] . حسن زاده، حسن: وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، ۷۶٫
[۶] . شرح قیصرى، ۱۴۳٫
[۷] . حسنزاده آملى، حسن: انه الحق، ۴۲٫
[۸] . حسن زاده آملى، حسن: انه الحق، ۴۵٫
[۹] . حسن زاده آملى، حسن: انه الحق، ۴۶٫
[۱۰] . التوحید، ۴۵۳؛ عیون اخبار الرضا علیه السلام، ۱ / ۱۹۰؛ بحار الانوار ۱۰ / ۳۳۷٫
[۱۱] . التوحید، ۲۴۶؛ بحار الانوار، ۱۰ /۱۹۷٫
[۱۲] . حسن زاده آملى، حسن: انه الحق، ۶۱٫
[۱۳] . حسن زاده آملى، حسن: انه الحق، ۶۹٫
[۱۴] . ملکى تبریزى، میرزا جواد: لقاء اللّه، ۱۹۲٫
[۱۵] . عیون الاخبار، ۱ / ۱۵۳؛ بحار الأنوار، ۴ / ۲۳۰، از التوحید و عیون الأخبار.
[۱۶] . التوحید، ۸۰؛ بحار الأنوار، ۳ / ۲۹۹، از التوحید صدوق رحمه اللّه.
[۱۷] – معانی الأخبار، النص، ص: ۲۱۳
بدون دیدگاه