سخنان سخیف و توهین آمیز دکتر الهی قمشه ای و تمسخر روایات معتبر و ارزشمند شیعه + فایل صوتی
امام صادق علیه اسلام ازسنت پیامبر صل الله علیه وآله می گوید:
کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَخْرُجُ فِی مَلَإٍ مِنَ النَّاسِ مِنْ أَصْحَابِهِ کُلَّ عَشِیَّةِ خَمِیسٍ إِلَى بَقِیعِ الْمَدَنِیِّینَ فَیَقُولُ ثَلَاثاً- السَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ الدِّیَارِ وَ ثَلَاثاً رَحِمَکُمُ اللَّهُ ثُمَّ یَلْتَفِتُ أَصْحَابَهُ …[۱]
امام صادق علیه السّلام مىفرمودند:
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در هر شب جمعه با گروهى از اصحابشان به قبرستان بقیع در مدینه تشریف مىبردند و در آنجا سه مرتبه مىفرمودند:
السّلام علیکم یا اهل الدّیار (سلام و درود بر شما اى اهل شهرها).
و سه مرتبه مىفرمودند: رحمکم اللَّه (خدا شما را رحمت کند).
امام رضا علیه السلام فرمودند:
قَالَ مَنْ أَتَى قَبْرَ أَخِیهِ ثُمَّ وَضَعَ یَدَهُ عَلَى الْقَبْرِ وَ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ سَبْعَ مَرَّاتٍ أَمِنَ یَوْمَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ أَوْ یَوْمَ الْفَزَع [۲]
کسى که بالاى قبر برادر مؤمنش رفته و دست روى آن گذارده و سوره «انّا انزلناه» را هفت مرتبه بخواند از روز فزع اکبر در امان مىباشد.
امام صادق علیه السلام درباره ارواح مردگان وزیارت از خانواده می فرمایند:
إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَزُورُ أَهْلَهُ فَیَرَى مَا یُحِبُّ وَ یُسْتَرُ عَنْهُ مَا یَکْرَهُ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَزُورُ أَهْلَهُ فَیَرَى مَا یَکْرَهُ وَ یُسْتَرُ عَنْهُ مَا یُحِبُّ قَالَ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَزُورُ کُلَّ جُمْعَةٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَزُورُ عَلَى قَدْرِ عَمَلِه [۳]
ابو عبد اللَّه صادق علیه السلام فرمودند:
روح مؤمن اجازه مىیابد و به دیدار خانوادهاش مىآید تا از حال و روزگار آنان با خبر گردد، اما آن چه براى او محبوب و مسرت آمیز باشد، مشاهده مىکند و آن چه براى او مکروه و نفرت آمیز باشد، مشاهده نخواهد کرد. روح کافر نیز به دیدار خانوادهاش موفق مىشود، اما آن چه براى او مکروه و نفرت آمیز باشد، مشاهده مىکند و آن چه براى او محبوب و مسرت بخش باشد، مشاهده نخواهد کرد. ابو عبد اللَّه صادق گفت: برخى فقط روزهاى جمعه به دیدار خانواده خود نائل مىشوند و برخى به تناسب اعمال صالحه و مقام و منزلتشان بیشتر و یا کمتر به زیارت خاندان خود مىآیند.
سخنان سخیف و توهین آمیز دکتر الهی قمشه ای و تمسخر روایات معتبر و ارزشمند شیعه
دکتر حسین الهی قمشه ای از مروجان و منادیان فلسفه وعرفان طی سخنانی ارزش و اهمیت سنت اسلامی و شیعی زیارت قبور ائمه معصومین علیهم السلام و قبور مؤمنین را مورد سئوال و تردید قرار داد و گفت ما صورت پرست شدیم و هنوز قبول نکرده ایم که این بدن کاره ای نیست به همین جهت دایما به دنبال گور این و گور آن هستیم. وی افزود من خودم سی سال است که پدرم فوت کرده ولی هیچ وقت سر مقبره او نرفتم. متن سخنان دکتر الهی قمشه ای چنین است:
«این هم یکی از گرفتاری های جامعه ماست که هنوز نفهمیدیم که خاک سعدی شیراز کجاست. ما پا می شیم می ریم شیراز. ما هنوز قبول نکرده ایم که این بدن کاره ای نیست و آن کسی که عاشق می شود می رود به عالم دیگری و عشق جاودانه است. این را قبول نکردیم. به همین جهت دائما به دنبال گور این و گور آن می گردیم. یکی از بزرگان سخنرانی می کرد و می گفت که جوونها بگردین گور میرزا عبدالله {موسیقیدان و نوازنده} را پیدا کنید. کجاست گور میرزا عبدالله؟ گفتند گور میرزا عبدالله فرض کن که همین جاست. گور میرزا عبدالله ردیف میرزا عبدالله است و هر وقتی خواستید برید سر گور میرزا عبدالله برید سراغ یک آدمی که ردیف میرزا عبدالله را بلده و به شما یاد میده، این میشه گور میرزا عبدالله.
من خودم سی ساله که پدرم فوت کرده هیچ وقت سر مقبره او نرفتم. یک بار مرحوم پدر را به خاک سپردیم و بقیه شو حضور داره، آن روح جاودانه همیشه با ما هست. ما یک مقدار زیادی صورت پرست شدیم. اولا فکر می کنیم که شبهای جمعه ارواح آزادند، تعطیله و ما نمی دونیم شنبه یک شنبه اونجا چه جوریه که؟ (خنده حضار) شبهای جمعه …لابد سه ماه تعطیلی هم آنها تعطیل اند. خب شبهای جمعه چی میشه؟ بابا شما تعطیلی، اونا که تعطیل نیستند، ما تعطیلیم. بعد می گویند بریم شب جمعه، ارواح می آیند آنجا ما اونا را آنجا ملاقات کنیم. مثل آدم هایی که ممنوع الورود هستند که گاهی اوقات می رند به یک کشوری، می گه تو بیا دبی منم از اونجا می آم دبی، آنجا همدیگر را ببینیم. این که ممنوع الملاقات نیست، میتونه بیاد خونه شما، اگه میتونه بیاد توی اون قبرستون، میاد خونه خود شما. مرحوم پدرم وقتی که ما نشستیم دور هم، خواهرا و برادرا، پدرم چرا نیاد اونجا، بره توی اون قبرستان چه کار بکنه؟ منتظر ما باشه، بگه من وا ایستادم نیامدند هیچ کدامشان؟ (خنده حضار) میاد خونه ما، اونجا که بهتره اگه اون روح آزاده، اگر آزاد نیست که پس اونجا برای چه میرید؟
ما با تصوراتی که داریم آزاد نیستیم. عشق به خوبی گرفتاری هم داره، گرفتاری اون چیزهایی است که نمی ذاره ما به اونها برسیم. یکی اش همین صورت پرستی است. ائمه ما هم گفتند، امام رضا کجاست که می خوای زیارتش بکنی؟ گفتند “فی قلوب من والاه قبره”، قبرش در دل کسی است که اون را دوست دارد. تو برو ببین اگر این آدم او را دوست داره، بیا این آدم را زیارت کن. هیچ چیز بهتر از زیارت یک ولیّ، یک کسی که عاشق اونه {نیست} کسی که عاشق الهی قمشه ای ـ مرحوم پدرم ـ اگه ببینه که یک کسی هست که اینم عاشق اونه، خب میره زیارت اون. نزدیکترین کس به اون اینه، و فی قلوب من والاه این حرف خیلی مهم است که متاسفانه نمی زنند این حرف را که در دل آن کسی که دوستش داره، آن کسی که امام حسین را دوست داره ممکن است بغل دستت نشسته باشه، تو داری پا میشی میری اونجا! البته اون سیر ظاهری هم در بعضی افراد یه احوالی ایجاد می کنه ولی این تصورات نباید در ذهن ما بیاد که اونو اونجا میشه دید. اون را همه جا می تونید، هر جا که دلتون با اون پیوند برقرار بکنه و معرفتی از او پیدا بکنین، دلتون پر بزنه برای او، او میاد پیش شما کما این که اگر دلتان برای خدا هم پر بزنه . یکی می گفت من عاشق خدام، نمی آد خدا، گفتم نیستی هنوز اگه باشی، خداوند منتظره یکی دلش پر بزنه، فورا میاد، این قدر هم دلش نازکه خداوند که به محض این که ببینه که تو داری غصه می خوری و می گی من در فراق تو هستم و کجایی همان موقع می آد. اصلا همان فراق را او فرستاده که تو احساس بکنی و گر نه تو که احساس فراق او را نمی کردی. اگر دیدی که دلت تنگ شده برا خدا بدان که اونجاست، ببین که اومده . انشاء الله ما عاشق بشیم به معنای واقعی عاشق روح که روح به معنای حقیقی به معنای عشق و به معنای شادی و به معنای جاودانگیِ روح که نه زاده شده، نه می میرد، لم یلد و لم یولده، روح ما نماینده خداست لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد!»
دریافت فایل صوتی به حجم ۱ مگابایت
[۱] -کامل الزیارات ص۲۲۱
[۲] -الکافی ج۳ ص۲۲۹ باب زیارة القبور
[۳] -الکافی ج۳ ص۲۳۰ بَابُ أَنَّ الْمَیِّتَ یَزُورُ أَهْلَه
ببینم این سخنان هم سخیفه
اللَّـهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
خداوند ارواح را به هنگام مرگ انسانها و در وقت خواب انسانها برمیگیرد. ارواح کسانی را که فرمان مرگ آنان را صادر کرده است نگاه میدارد، و ارواح دیگری را (که هنوز صاحبانشان اجلشان فرا نرسیده به تن) باز میگرداند تا سرآمد معیّنی (و وقت مشخّصی که پایان عمر است). در این مسأله (ی خواب و بیداری که همسان مردن و زنده شدن است) نشانههای روشنی (از مبدأ و معاد و قدرت خدا و ضعف انسانها) برای اندیشمندان است.
سوره زمر آیه 42
از آیه کاملاً مشخصه که امکان برگشت روح انسان بعد از مرگش به دنیا وجود نداره و روح فقط در کالبد بدن هستش که در دنیا حضور داره و بس!!!!!!!!
تمام حرفهای استاد درسته
با سلام به نظر من استاد به آسانسور اشاره کرده ومنظورش نفی پله ونردبان نیست
من که کلمات سخیف وسطحی درسخنان آقای قمشه ای ندیدم. چون کلام نبود، اسرار فرمودند، شما هم جناب منافی، مثل معنی لغوی فامیلیت نفی کن مردم رو از سر واسرار، برو بنده خدا دنبال باطن خودت ودنیا،قضاوت کار تو نیست، اول ببین هم مقام توست طرف، یامافوق تو.عقل چیز خوبی.!
استاد مقبول همه است.
با سلام . به نظر من سخنان استاد قمشه ای بسیار منطقی است و بهتر بود از الفاظی همچون سخیف و … استفاده نمی کردید . من افتخارم این است که در خانواده ای شیعه به دنیا آمده ام . لیکن آیت الله محمد باقر درچه ای در جایی از کتاب تخت فولاد معتقد است آنجا که بین نقلیات و عقل تضاد ایجاد گردد ، حجت با عقل است و نباید از نقل تبعیت کرد . برای همه شیعیان آرزوی سلامتی و بهره مندی از انوار حقیقی 14 اختر تابناک امامت و ولایت داشته و برای استاد الهی قمشه ای آرزوی طول عمر با عزت می نمایم .
اقای دکتر راست میگن. اونایی که میگن درست نیست. حق دارن . اخه منافعشون به خطر میوفته. اینو نگن پس چی بگن
وقتی که دین شده دکان عده ای معلومه با این حرفا منافعشون به خطر نیفته
سلام . حمد خدای را که نعمت اسلام را به ما ارزانی داشت . مسلمانان چرا هر چیزی را که به مذاقمان خوش نمی آید و توان درک و فهم آن را نداریم ((سخیف و توهین آمیز و تمسخر روایات معتبر و ارزشمند شیعه )) قلمداد می کنیم چرا اینقدر تنگ نظر و کوته بین هستیم که توان تحمل و هضم سخنان دیگران را نداریم و همه را به جز خودمان کافر و بی دین و مرتد می دانیم و خود را مجسمه اسلام و خداپرستی – چرا در افکار و مسیر خوارج بیشتر دقت نمی کنیم و درس نمی گیریم و راه و روش انبیاء و اوصیا را خط مشی و نور زندگی خود و دیگران نمی خواهیم . الغرض حجیت تفکر و عقل همانطوری که برادر بزرگوارمان فرمودند : ( آنجا که بین نقلیات و عقل تضاد ایجاد گردد ، حجت با عقل است و نباید از نقل تبعیت کرد) به نظر بنده نیز به حق نزدیکتر است . الحمد لله رب العالمین
با سلام و خداقوت. من هم به خانواده استاد و نيز به خود استاد ارادتمندم. ولي قرار نيست هر كس هم هر سخني گفت همه اش درست باشد و البته از طرفي هم سخنان استاد بيشتر براي دقت به باطن مسايل بوده است. گرچه ايشان بهتر بود با توجه با روايات معتبر كه تضادي هم با كليات حرف ها و سخنان ايشان ندارد اشاره مي فرمودند تا دوستان منتقد خيلي به زحمت نمي افتادند. تكيه بر يك سري مسايل با اهميت تر دليل بر ترك و كنار گذاشتن مسايل كم اهميت تر ندارد و هر كدام در جاي خود داراي اثر است و خداوند حكيم براي تمامي مراتب سير به تقرب الهي راه هاي گوناگوني قرار داده كه تضادي با هم ندارند و هر كس بايد بتواند با ادله متقن و دلايل متناظر با ايات و روايات مسير خويش را ترسيم نمايد و در جواب كساني كه صرفا عقل را حجت بالاتري نسبت به روايات و احاديث مي دانند متذكر شوم كه ما در اين باب از مسايل بايد به متخصصين اين رشته كه علماي برجسته و كارشناسان طراز اول ديني هستند مراجعه كنيم. و چه بسا افرادي همچون استاد قمشه اي در حيطه ادبيات و عرفان متبحر باشند ولي در شناخت احاديث و كتب روايي تبحر صددرصدي نداشته باشند…
سلام. شما به سوره زمر و بویژه آیه ۴۲ مراجعه کن تا پاسخ صریح سوالتون در مورد آزادی ارواح پس از مرگ و نیز به آیات بعدی درباره شفاعت ، تا هر گونه شک و شبهه ای دارید،حل بشه.
خدا به صراحت در این آیات میگه که ارواج پس ازمرگ، قبض و نگهداری میشن و تنها ارواح زندگان آزاد میشن و اینکه شفاعت مخصوص خودش است و هیچ شفیعی چه زنده و چه مرده وجود تدارد. چطور کسیکه مرده و روحش تسخیر و نگهداری شده،میتونه شفیع مشکلات ما در ارتباط با خدا باشه
حاجی زیارت قبول
نقشه گنج ما قران وروایت اهل بیت است به غیر این همه باطل
خوب کجای این سخنان پر مفهوم و سنجیده سخیف و متضاد با اعتقادات مذهبی شیعیان هست؟!!!!
سخنرانی خیلی منطق درست و اصولی کردند . ما باید این تعصبات و کوته بینی هایی که دست و پای مارو بسته کنار بذاریم.
کجاش سخیف بود.تویی که اینو نوشتی هنوز این مرد بزرگ رو نشناختی.برو استغفار کن .یعنی تو میگی حتما باید بری مشهد تا امام رضا رو دیدیار کنی؟تو منکر رابطه قلبی با امام معصوم هستی؟واقعا که…
مطلب رو درک نکردی و مقاله نوشتی که فلانی مرتد و کافره
هدف از رفتن به گورستان یادآوری مرگ و سرنوشت انسانه که حداقل با دیدن قبرستان کمی عینک خودبینی و لباس تکبر رو کنار بگذاره و کمتر حرص و آز مال و قدرت دنیا رو بزنه . یادش بیاد که اگر ثروت تمام دنیا رو داشته باشه و بالاترین مقام و قدرت رو داشته باشه براش فرقی نمیکنه و بلاخره طعم مرگ رو خواهد چشید . پس یادمون باشه اینبار که رفتیم جهت زیارت اهل قبور یادمون باشه دو روز دنیا ارزش اینو نداره که غرور و تکبرمون باعث بشه دلی ازمون رنجیده بشه . یادمون باشه تهمت زدن به آدمها و غیبت کردن زشت و سخیفه و اگر مسلمانیم باور داریم که غیبت جزو گناهان کبیره اس . آرزوی اندیشه زیبا برای تمام دوستان دارم .
باسلام.بنظرمیرسدلازمه خلقت اختلاف ورتبه بندی درموجودات بخصوص انسان لازمه خلقت بوده درغیر اینصورت تکامل بی معنی می باشد آیااین نکته مورد قبول سنت الیه می باشد لطفا پاسخ فرمائید
برادر من این حرفا چیه که می گید روح مومن میاد تو خانواده اش چیزای خوب رو می بینه. و روح غیر مومن گرفتاری های خانواده اش رو می بینه.این یعنی تو اصل خدا رو نشناختی و با نگاه مقرضانه انسان نما ها داری قضاوت می کنی.
گفتی که گنه کنی به دوزخ برمت
این را به کسی گو که تو را نشناسد
ابو سعید ابلاخیر
برادر من این حرفا چیه که می گید روح مومن میاد تو خانواده اش چیزای خوب رو می بینه. و روح غیر مومن گرفتاری های خانواده اش رو می بینه.این یعنی تو اصل خدا رو نشناختی و با نگاه مقرضانه انسان نما ها داری قضاوت می کنی.
گفتی که گنه کنی به دوزخ برمت
این را به کسی گو که تو را نشناسد
ابو سعید ابلاخیر
اقارضا از ارومیه
این ایه لصلا ربطی به حرف شما نداره ایه اصلا همچین چیزی نگفته
من چندین سال سخنرانیهای استاد رو گوش میکنم و واقعاً هیچ سخنانی دقیقتر و بهتر و زیباتر از سخنان ایشون تا به حال از هیچ شخصیت دیگهای نشنیدم و همین سخنرانی مذکور هم خیلی دقیق و لطیف و منطقی هست اگر انسان چشم بصیرت داشته باشه و ظاهربین نباشه و عمق و معنی رو درک کنه ، به عقل ناقص خود خرده از سخن بزرگان نمیگیره با تشکر