روزهای آخرالزمان (6) / شرابخواری
چند روزی است که بعد از آن مهمانی کذایی هنوز شاخ هایی که از تعجب روی سرم سبز شده، از بین نرفته است. آدم باورش نمی شود، دوست دوران دبیرستانت تو را برای مهمانی جشن تولدش دعوت می کند و وقتی وارد می شوی می بینی که میزی چیده است از انواع نوشیدنی حلال و حرام، الکل دار و بی الکل. اینها را می بینی و در آن همه صدای موسیقی که دارد گوشت را کر می کند، به این فکر می کنی که انسان ها چه زود عوض می شوند.
وارد رستورانی می شوی تا با دوستان گرسنه تر از خودت، ناهاری بخوری و می بینی که پیشخدمت برای میز کناری ات یک سینی پر از استکان های کوچک مشروب را سرو می کند.
«… در مجالس، شراب، ساز و آواز، نرد و …، غنا و موسیقی معمول می گردد و ظرفهای طلا و نقره رواج می یابد.»
«و می بینی که مشروب را به طور علنی می خورند، افرادی که از خدا تقوی نمی کنند بر گرد آن اجتماع می کنند و دوستانشان را برای شرب خمر دعوت می کنند.»(1)
مردم آن زمان را می بینی که در حال نشئه شب می کنند و در حال مستی صبح می کنند، و دیگر اهمیت نمی دهند که دیگران چه حالی دارند.»(2)
فروش علنی شراب
امروزه در بسیاری از کشورهای اسلامی فروش علنی مشروبات الکلی در طبقه های فروشگاه ها قابل مشاهده است.
«… مشروبات شیوع پیدا می کند و در بازارها علنی فروخته می شود.»(3)
«قمار علنی می شود و مشروبات به طور علنی فروخته می شود و کسی جلوگیری نمی کند.»(4)
شراب حلال می شود
دوستی برایم تعریف می کرد که پدرش بیماری کلیوی دارد و هر بار که به ملاقات دکترش می رود، بسیار مورد سرزنش دکتر واقع می شود و دکتر او را عقب مانده و خشک مقدس خطاب می کند. او می گفت که این همه تحقیر برای این است که دکتر می گوید اگر هر روز کمی مشروب بخوری، بیماری کلیه ات حل می شود و اینقدر نیاز به دوا و درمان نداری.
«خمر جنبه داروئی پیدا می کند، برای بیماران توصیه می شود و بیماران به قصد شفا و بهبودی به آن اقدام می کنند.»(5)
«به راستی این امت به اموال خود گرویده، با دین خود بر پروردگارشان منت نهاده، به رحمت او امیدوار و از خشم او در امان بوده، با شبهه های دروغین و وسوسه های خلاف، پای در حریم محرمات می گذارند: مشروب را به نام نبیذ، رشوه را به نام هدیه و ربا را به نام داد و ستد، حلال پنداشته؛ می خورند.»(6)
«هنگامی که مردم به دروغ گوش فرا دهند، حرام و رشوه بخورند، ربا را جایز بشمارند، شراب و قمار و لهو و لعب را حلال بدانند…»(7)
نام جدید شراب
بر اساس روایات در آخرالزمان نام شراب عوض می شود. رسول خدا(ص) در این مورد می فرمایند:
«در آن زمان حدود و قوانین الهی که بر پیامبرش محمد (ص) نازل کرده، از بین می رود، گفته می شود: فلانی چنین گفته!، رأی فلانی چنین است!. تابع آراء و عقاید دیگران می شوند و سنت پیامبر (ص) را ترک می کنند، در آن زمان مشروبات به نام های دیگر رائج می شود، در مجالس شراب، ساز و آواز، نرد و شطرنج، غنا و موسیقی معمول می گردد و ظرفهای طلا و نقره رواج می یابد.»(8)
«گروهی از امت من نام مشروب را عوض کرده، آن را می خورند، و بالای سر آنها ادوات موسیقی زده می شود.»(9)
«زمانی پیش می آید که مردم خمر را حلال می شمارند، لعنت خدا و آدمیان و فرشتگان عموماً بر آنها باد.»(10)
شرابخواری به جای خمس
همان طور که می دانید افرادی در این زمانه زیر بار دادن خمس و زکات و … نمی روند و البته که پولشان در چه راه هایی که خرج نمی شود.
اموال خویشاوندان پیامبر (ص) به زور و باطل خورده می شود. با آن اموال شراب می خورند و قمار می بازند.»(11)
راحت و آسوده باش
در روز های آخر روزگار مردم به خوردن شراب افتخار می کنند:
با شرب خمر مباهات نموده، در مساجد نی و بر بط زنند و کسی بر آنها اعتراض نکند، کافرزاده ها در آن زمان بزرگ شمرده می شوند و سفیهان زمام قوم را برعهده بگیرند.»(12)
آنچه باید باشد
مذمت شرابخواری در قرآن
هنگامی که رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی( ص) به پیامبری مبعوث شدند، در کنار بت پرستی وشرک، به مبارزه با شرب خمر و کارهای وابسته به آن پرداختند. در آن زمان، در سرزمین عربستان، خیلی از افراد معیشت خود را از تهیه و فروش شراب تأمین می کردند؛ برای همین امر، قرآن در آیات متعدد و به دفعات حرمت آن را بیان می کند. آیات 90 و 91 سوره مائده، آیاتی است که در این باره حجت را بر همگان تمام می کند و می فرماید:
«ای کسانی که ایمان آوردید! شراب و قمار و بت ها و ازلام( نوعی بخت آزمایی)، پلید و از عمل شیطان است. از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید.” “شیطان می خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید)خودداری خواهید کرد؟»
علاوه بر آن خداوند در سوره بقره می فرماید:
«از شراب و قمار از تو می پرسند، بگو در آن گناه بزرگی است و سود هایی برای مردمان دارد ولی گناه آن ها از آن بیشتر است»
شراب، مادر گناهان
صفحه حوادث روزنامه ها را که ورق بزنید، عصبانیت های بیش از حد، تجاوز به عنف، سرقت، قتل، تصادفات مرگبار و … گاهی یک علت یکسان دارند. شرب خمر .
از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) پرسیده شد:که بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ فرمودند:
«شراب خواری، خداوند چیزی مانند شراب خواری را گناه نکرده است، ممکن است شخص نماز واجب خود را ترک کند، و با مادر و خواهر و دختر خود زنا کند در حالیکه مست و لایعقل است»(13)
از حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) پرسیده شد: آیا شما فرمودید که شراب از دزدی و زنا بدتر است؟ حضرت فرمودند:
«بلی، زنا کننده شاید گناه دیگری نکند. لیکن شرابخوار، چون شراب خورد، زنا می کند. آدم می کشد و نماز را ترک می کند.»(14)
بر اساس روایات شخص شرابخوار:
1. کریه منظر وارد قیامت می شود
2. شامل شفاعت اهل بیت(علیهم السلام) نمی شود
3. مورد لعنت خداوند است
4. هم ردیف با بت پرستان و کافران است
5. عامل قساوت قلب و بیزاری انبیاء و فرشتگان
6. نمازش قبول نمی شود
برای اطلاع بیشتر در مورد شرابخواری و احادیث و حدود آن به مطلب گناهان کبیره مبحث شرابخواری مراجعه کنید:
گناهان کبیره: شرابخواری- 1
گناهان کبیره: شرابخواری- 2
پی نوشت:
1. بشاره الاسلام صفحه 25
2. الزام الناصب صفحه 183، منتخب الاثر صفحه 430، بحارالانوار جلد 52 صفحه 258 و تحف العقول صفحه 43
3. بحارالانوار جلد 52 صفحه 256، بشاره الاسلام صفحه 133 و الزام الناصب صفحه 183
4. منتخب الاثر صفحه 430، بحارالانوار جلد 52 صفحه 257، بشاره الاسلام صفحه 132 و الزام الناصب صفحه 183
5. الزام الناصب صفحه 184 و بشاره الاسلام صفحه 134 و 259
6. الامام المهدی صفحه 158
7. بشاره الاسلام صفحه 75 و الزام الناصب صفحه 195
8. بشاره الاسلام صفحه 27 و 76
9. مسند احمد حنبل جلد 2 صفحه 418
10. بشاره الاسلام صفحه 76
11. منتخب الاثر صفحه 431، بحارالانوار جلد 52 صفحه 259، بشاره الاسلام صفحه 134 و الامام المهدی صفحه 219
12. الزام الناصب صفحه 184
13. فروع کافی کتاب الاشربة حدیث 16 باب شارب الخمرج 6 ص 399. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2
14. همان، باب ان الخمر رأس کل ثم و شر، ج6، ص 403، حدیث 8. به نقل از گناهان کبیره . نوشته شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب. دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. ج 1و 2
منبع احادیث: روزگار رهایی، کامل سلیمان، ترجمه علی اکبر مهدی پور
این روزها، روزهایی است که می توان بر اساس روایات نام آن را روزهای آخرالزمان گذاشت. روزهای آخرالزمان سلسله مطالبی است در مقام مقایسه آنچه که باید باشد و آنچه که در این روزگار رخ داده است؛ مقایسه احکام اسلام در اصل و تغییرات آن در این زمانه.