Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-useronline domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
لباس طلبگي و شبهات (5) - حدیث کده : اثبات حقانیت مکتب اهل البیت علیه السلام

لباس طلبگي و شبهات (5)

لباس طلبگي و شبهات (5)

 

 

شبهه ديگري که بيشتر در ميان عوام مردم رايج است تا طلاب، شبهه اصالت است. به اين معنا که براي لباس مقدس روحانيت، اصل و ريشه تاريخي و يا شرعي لحاظ نشده و همين امر باعث مي‌شود که تصور کنند اين لباس ساخته و پرداخته روحانيت است.

اگر چه اين شبهه چندان مهم به نظر نمي‌رسد، ولي از آنجايي که بنا داريم شبهات لباس طلبگي را بررسي کنيم، به اين شبهه نيز خواهيم پرداخت.

به نظر مى‏رسد اگر روزى اين لباس نمى‏بود بر روحانيت لازم بود نماد ديگرى براى هويت صنفى خويش وضع كنند و همين امروز هم، تكميل اين نماد يا وضع نمادهاى ديگر براى ارتقاى سطح پيام‏رسانى پسنديده و مفيد است.

اصل شبهه چنين است: اين لباس هيچ ريشه شرعى يا تاريخى ندارد و ساخته و پرداخته دست روحانيان است.

[با چشم پوشي از پوشالي و بي محتوا بودن اين شبهه و سخن سخيف که به نظر مي‌رسد بيشتر شبيه به يک ابزار براي انتقاد از روحانيت است مي‌گوييم:] فرض كنيم چنين باشد بر اين فرض چه اشكالى به روحانيت وارد مى‏شود؟ آيا قرار دادن يك نماد كه در زندگى فردى و صنفى روحانى اين همه اثر دارد اشكال دارد؟

 

مگر بسيارى از اصناف اجتماعى نماد ويژه ندارند؟ به نظر مى‏رسد اگر روزى اين لباس نمى‏بود بر روحانيت لازم بود نماد ديگرى براى هويت صنفى خويش وضع كنند و همين امروز هم، تكميل اين نماد يا وضع نمادهاى ديگر براى ارتقاى سطح پيام‏رسانى پسنديده و مفيد است.

اصل استفاده از نماد و بهره گرفتن از بركات آن، علاوه بر اينكه به تأييد عقل و تجربه تاريخى بشر رسيده، در سيره و سنّت پيشوايان الهى نيز شاهد دارد. مثلاً در قرآن كريم به صندوقچه‏اى اشاره شده‏است كه يادگار حضرت موسى بوده و نشانه‏هاى نبوت در آن قرار داشته و در ميان بنى اسرائيل به قداست و احترام نگاهدارى مى‏شده‏است.[1]

 

در احوال امير مؤمنان‏عليه السلام نيز آمده‏است كه هنگام ناراحتى قباى زرد رنگى را به دوش مى‏انداختند و شدّت نگرانى خود را با اين نماد نشان مى‏دادند.[2] همچنين نقل شده‏است آن حضرت در  جنگ صفين عمامه پيامبر را به سر گذاشتند.[3] امام حسين‏عليه السلام نيز در صحنه نبرد عاشورا لباس پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله را به تن كردند و با اين تشابه ظاهرى انتساب خود را به پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله يادآورى كردند. امام زمان‏عليه السلام نيز پس از ظهور نمادهاى منسوب به پيامبر و اهل بيت‏عليهم السلام را همراه خود دارند. [و با کمي جستجو و تفحص، نمادهاي بيشتري در اين زمينه، در تاريخ اسلام به چشم مي‌خورد]

امّا به هر حال مصداق نماد در شرايط مختلف اجتماعى متفاوت است و نبايد انتظار داشت نمادهايى كه در سده‏هاى پيش رواج داشته امروزه نيز به همان كيفيت به كار رود

نمونه زيباى ديگر از «پيام‏رسانى با نماد» در سيره پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله اينگونه نقل شده‏است: «گويا در مسجدالنبى سه ستون قرار داشت كه رسول خداصلى الله عليه وآله كنار هر يك كه مى‏نشست معنايى خاص داشت و مسلمانان مى‏دانستند كه هنگام چه كارى است. ستونى، خاص مردم، ستونى براى خلوت و ستونى براى شور و مشورت و تصميم‏گيرى. آنگاه كه در كنار ستون اوّل بودند، مردم مى‏دانستند كه براى رسيدگى به مسائل عمومى مردم نشسته‏اند، اختلافات، مرافعات، پاسخ به مسائل، نصيحت اشخاص و تذكر به افراد و…؛ ستون دوّم براى خلوت و عبادت و تهجد پيامبر بود؛ و ستون سوّم براى مسائل و… يك مسجد كوچك و ساده و بى‏پيرايه و اين هم نظم!«[4]

 

امّا به هر حال مصداق نماد در شرايط مختلف اجتماعى متفاوت است و نبايد انتظار داشت نمادهايى كه در سده‏هاى پيش رواج داشته امروزه نيز به همان كيفيت به كار رود. رايج‏ترين نمادها در ميان اجتماعات بشرى واژه‏ها هستند كه به رغم تلاش فراوانى كه صرف پاسدارى از آنها مى‏شود در طول زمان دستخوش تغيير و فرسايش معنوى شده‏اند.


منبع:

[1].  بقره 248 :2.

[2].   بحار 171 /43 و ج 350/30.

[3].  تاريخ پوشاك ايرانيان، ص 33 به نقل از الاخبار الطوال دينورى، ص 186.

[4].   سيره نبوى، ص 429.

برگرفته از کتاب حجه الاسلام و المسلمين، محمد عالم نوري زاده.

تهيه: محمد حسين امين

سلام به نظر می رسد که فقط ان بخش از لباس که شبیه قبای ایرانیان است یا جسارتا شبیه مانتو ی خانم هاست، اضافه باشد زیرا بنده و کس دیگری که مورد اطمینان من است، برخی ائمه معصومین را در خواب فقط با ردا وامامه واحیانا شال سبز پهنی که به کمر داشتند دیدیم. این روپوش گویا بدعتی در لباس طلبه شیعی است والبته بدعت را دشمنان دین ترویج می دهند

این دفعه که اماما رو تو خواب دیدی بپرس این اضافه است یا نه البته به خواب شما اهل تسنن عمر بیشتر میاد تا امام پس اگه عمر اومد نپرس چون دروغ میگه. با تشکر

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

ویژه های سایت
نتایج قرعه کشی مسابقه عید غدیر خم 1401 + جواب مسابقه

نتایج قرعه کشی (مسابقه پیامکی سایت تاظهور به مناسبت عید غدیر خم 1401 ) + جواب مسابقه باتشکر از کلیه شرکت کنندگان عزیز قرعه کشی  (مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت غدیر 1401)  انجام گردید که شماره برندگان به شرح زیر می باشد : سوال و جواب مسابقه به …

غدیر
مسابقه بزرگ پیامکی عید غدیر 1401 سایت حدیث کده

مسابقه پیامکی سایت حدیث کده به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 سایت تا ظهور به مناسبت عيد غدير خم 1443 / 1401 اقدام به برگزاری مسابقه می نماید. برای شرکت درمسابقه به یک سوال زیر پاسخ دهید. به شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح را ارسال نمایند به قید …

ویژه های سایت
برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396

برنده خوش شانس مسابقه پیامکی عید غدیر خم 1396 جایزه سفر خانوادگی به مشهد مقدس شماره تماس برنده : 6367***0933 باتشکر از همه ی شرکت کنندگان