Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-useronline domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the all-in-one-wp-security-and-firewall domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/lk84vgdi/domains/hadiskadeh.ir/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
مشورت با زنان - حدیث کده : اثبات حقانیت مکتب اهل البیت علیه السلام

مشورت با زنان

مشورت با زنان

چرا حضرت على، عليه‏السلام، در نهج ‏البلاغه گفته است كه با زنان خود در كارها مشورت نكنيد . اگر هم مشورت كرديد برعكس حرف آنها (زنان) عمل كنيد؟
در پاسخ اين پرسش هم به چند نكته اشاره مى‏كنيم:
1 – در روايتهاى معصومين، عليهم‏السلام، ضمن آنكه بر مشورت با ديگران توصيه شده است، شرايط زيادى را براى مشاور برشمرده‏اند . يك مشاور خوب بايد از بسيارى صفات ناپسند به دور و از بسيارى خصال پسنديده برخوردار باشد . پيامبر اكرم، صلى‏الله عليه‏و آله، در روايتى خطاب به على، عليه‏السلام، ايشان را از مشورت با برخى از مردم برحذر داشته، مى‏فرمايند:

اى على! با ترسو مشورت نكن; زيرا او راه حل مشكل را بر تو تنگ مى‏كند و با بخيل مشورت مكن; زيرا او تو را از هدفت‏بازمى‏دارد و با آدم حريص مشورت مكن; زيرا او آزمندى را در نظرت جلوه مى‏دهد .

و در روايت ديگرى امام على، عليه‏السلام، مى‏فرمايند:
با دروغگو مشورت مكن; چون دروغگو مانند سراب، دور را در نظرت نزديك نشان مى‏دهد و نزديك را دور .
امام صادق، عليه‏السلام، نيز درباره ويژگيهايى كه يك مشاور بايد داشته باشد، مى‏فرمايند:

مشورت جز با حدود چهارگانه آن تحقق نپذيرد … نخستين حد آن اين است كه كسى كه با او مشورت مى‏كنى خردمند باشد، دوم اين كه آزاده و متدين باشد و چهارم اين كه راز خود را به‏او بگويى و او به اندازه خودت از آن راز آگاه باشد، اما آن را بپوشاند و به‏كسى نگويد . (1)

2 – با توجه به روايتهاى بالا هر كسى كه از ويژگيهاى منفى ياد شده به دور و خصال شايسته مورد اشاره را دارا بود مى‏تواند طرف مشورت قرار گيرد، چه مرد باشد چه زن . و اگر مى‏بينيم در برخى روايات مردم را از مشورت با زنان برحذر داشته‏اند، به‏اين دليل بوده كه در صدر اسلام به‏دليل شرايط خاص جزيرة‏العرب بيشتر زنان از رشد علمى و فرهنگى لازم برخوردار نبودند و شايستگيهاى لازم براى يك مشاور را نداشتند . بنابراين اين‏گونه روايات هرگز در پى اين نبوده‏اند كه مردم را از مشورت با كليه زنان، حتى آنان كه از دانش و عقل و درايت كافى برخوردار هستند، برحذر دارند . به‏همين دليل هم هست كه مى‏بينيم امام على، عليه‏السلام، در روايت ديگرى ضمن آنكه مشورت با گروهى از زنان را اجازه مى‏دهند، اين مطلب را هم توضيح مى‏دهند كه چرا بايد از مشورت كردن با برخى از زنان خوددارى كرد:

از مشورت كردن با زنان بپرهيز، مگر آن كه زنى به كمال عقل آزموده شده باشد; چرا كه راى زنان رو به ناتوانى دارد و عزمشان رو به سستى . (2)

3 – در پايان تذكر اين نكته را لازم مى‏دانم كه هيچگاه نبايد با استناد به يك يا دو روايت، مطلبى را به عنوان نظر اسلام و يا ائمه معصومين، عليهم‏السلام، مطرح كرد; بلكه بايد مجموعه آيات و روايتهايى را كه در آن زمينه رسيده مورد بررسى قرار داد و با توجه به آنها به نظر اسلام و پيشوايان دين رسيد.

پی نوشت ها:

 1 . روايتهاى مربوط به مشورت را مى‏توانيد در كتاب ميزان‏الحكمة (با ترجمه فارسى) تاليف محمد محمدى رى‏شهرى، ج‏6، ص‏2911 – 2900 بيابيد .
2 . بحارالانوار، ج 103، ص 253، ح 56 .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شيعه پاسخ می دهد
1
شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است

شيعه بزرگان صحابه را ناسزا نمي گويند شيعه لعنت ميكند كسي را كه حق خدا و رسول را ضايع نموده است شيعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب به خصوص خلفاي راشدين ابوبكر و عمر و عثمان -رضي الله عنهم- را عبادت مي ‌دانند و با اين كار به خدا تقرب …

شيعه پاسخ می دهد
3
بررسی ادله سب در روایات شیعه

بررسی ادله سب در روایات شیعه در اینجا به هیچ وجه قصد مقاله نویسی ندارم از همین رو فقط به ذکر ادله و بیان سند آنها اکتفا میکنم: 1- قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم: «اِذََا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَالبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا البَرَاََءَةَمِنْهُمْ وَ اَکْثِرُوا مِنْ …

شيعه پاسخ می دهد
آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم

آیات تبری به ترتیب سوره ها و آیات قرآن کریم قبل از ورود به بحث توجه شما را به روایتی زیبا جلب می نماییم: اصبغ بن نباته از امیرالمومنین علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: قرآن در چهار بخش نازل شده است, یک چهارم در رابطه با ماست, یک …