چهره های آخرالزمانی (3) / جبرئیل امین
جناب جبرئیل یکی از 4 فرشته ی مقرّب به خداوند تعالی است. نامهای دیگر ایشان: روح الامین، روح القدس است و در اخلاق جلالی او را طاووس عرش نیز نامیده اند. (1)
حضرت جبرئیل پس از رحلت رسول اکرم (ص)، در زمین ظاهر نشده است اما کمی پیش از ظهور و در هنگامه ی ظهور نقش بسیار مهمی در ظهور حضرت حجت (عج) دارد.
نقش اول: صیحه ی آسمانی در 23 ماه رمضان
امام باقر (ع) می فرمایند:
«یک منادی از آسمان در ابتدای روز ندا می دهد که حق با آل علی و شیعیان اوست و سپس شیطان در انتهای روز بانگ می زند که حق با عثمان و پیروان اوست و اهل باطل در آن زمان دچار تردید می شوند.» (3)
در انتهای حدیث دیگری که از امام باقر (ع) نقل شده است، آمده است که کسانی می توانند این دو ندا را از هم تشخیص بدهند که:
«…احادیث ما را راست می کنند، از هم تمیز می دهند آن هم پیش از آنکه اتفاق بیفتد و می دانند که ایشان بر حق و راستگویند.» (4)
ندادهنده ی اول که نوید به ظهور می دهد جناب جبرئیل است.
پس از این ندا، یاران خاص امام (ع) از ظهور او که کم کم اتفاق می افتد خبردار می شوند و مسئله ی ظهور سر زبانها می افتد و مردم برای ظهور حضرت مهدی (عج) آماده می گردند. (5)
نقش دوم: بیعت با امام
پس از آنکه حجت بن الحسن (ع) در مکه ندای ظهور سر دادند، یاران او که 313 نفر هستند دور او جمع می شوند. حضرت از مردم پیمان می گیرد که خدا را بپرستند و به طور کلی اصول و فروع دین را رعایت کنند.
پس از آن نخستین کسی که با حضرت مهدی (عج) بیعت می کند جناب جبرئیل است که از پی قرنها به زمین می آید و به نقلی از امام صادق (ع) به شکل پرنده ای در می آید و بیعت می کند. سپس یک پایش را در مسجد الحرام و پای دیگرش را در بیت المقدس قرار می دهد و ندا سر می دهد:
«فرمان خداوند رسید، درباره ی آن شتاب نکنید.» (6)
پی نوشت:
1. لغت نامه ی دهخدا، ذیل لغت جبرئیل
2. دایره المعارف تشیع، ج 5؛ الاختصاص، ص 45؛ بحارالانوار، ج 25؛ دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج 1
3. الارشاد، ج 2، ص 371؛ به نقل از آخرین نشانه های ظهور، ص 15 (مجموعه کتب 40 حدیث انتشارات موعود)
4.الغیبة، نعمانی، ص 176
5.ماهنامه ی موعود، شماره ی 106؛ مقاله ی «عربستان، کانون تحولات»
6.بحارالانوار، ج52، ص283؛ بشارة الاسلام، ص259؛ يوم الخلاص، ص319؛ المهدي(ع) من المهد الي الظهور، ص340؛ السفياني، ص145
سئوال :آیاقیام عاشورا زمینه ای برای آماده سازی شیعیان برای قیام حضرت مهدی نبوده است . ی